Waarom je hond zo van je houdt

Aankomend

Geen aankomende events

Geweest

Nog geen events geweest

Artikelen

Nog geen artikelen in deze serie

Over deze serie

Engelstalig (click here for English)

Een hond die blij opspringt bij het geluid van zijn riem die van het haakje wordt gehaald: we geloven graag dat dat komt omdat hij begrijpt dat hij samen met de baas naar buiten mag. Maar kun je wel spreken van blijdschap bij een dier? Of herkent de hond gewoon jouw gedrag, en kan hij niet anders dan kwispelend naar de deur lopen?

Bijna de helft van alle huishoudens heeft een hond. De band van mensen met hun hond gaat vaak gepaard met het gevoel elkaar door en door te kennen. Toch bestaan er veel onjuiste aannames over honden. Ze zijn niet door de mens gefokt uit de wolf; honden stammen niet eens af van wolven. Ook hebben honden geen bijzondere cognitieve vermogens; ze gebruiken dezelfde mentale vaardigheden als andere hondachtigen, zoals wolven en vossen. Een klein verschil in de timing van hun ontwikkeling bepaalt het enorme verschil tussen een hond en een wolf. Honden, zegt Wynne, zijn wolven die weigeren om volwassen te worden. Is het misschien die kinderlijkheid die ons zo aantrekt in hen?

Prof. Clive Wynne doet onderzoek naar honden die als huisdier worden gehouden, aan het Canine Cognition & Behavior Lab (Psychologie, University of Florida). Daarnaast is hij onderzoeksdirecteur van het Wolf Park in Indiana. Wynne gaat in zijn lezing in op de relatie tussen mens en hond, die hij bestudeert vanuit de biologie en de psychologie.

De lezing van Wynne is onderdeel van het zoölogiecongres 2011 en deze is vrij toegankelijke voor iedereen.

In samenwerking met…

Deze lezing is het publieksonderdeel van het zoölogiecongres van de Koninklijke Nederlandse Dierkundige Vereniging, en wordt georganiseerd in samenwerking met de leerstoelgroep Gedragsbiologie, UU (webpagina prof. dr. Bolhuis).