Stress en welzijn

Over

Hoe gaat het met je?

Ik vraag niet of je snottert, niet of je griepverschijnselen hebt, maar hoe het is met je gemoedstoestand. We moeten aandacht hebben voor de beteugeling van het coronavirus, maar ook voor elkaars mentale welzijn.

Deze week organiseert de Universiteit Utrecht hiervoor de Online Wellbeing Week voor studenten. Van 11 t/m 15 mei biedt de Universiteit een dagelijks programma aan met verschillende digitale activiteiten. Doel is om studenten tools te geven om met gepieker, prestatiedruk en het thuiswerken in tijden van Corona om te gaan.

Wij zochten als ondersteuning deze week in het archief voor verklaringen en advies uit wetenschappelijke hoek over stress.

Waar ligt bijvoorbeeld de grens tussen bevlogen, workaholic en opgebrand? Sociaal-organisatiepsycholoog dr. Maria Peeters legt uit dat een burn-out een goed onderzochte en begrepen kwaal is in de sociologie. Ze laat zien hoe werkstress wordt gemeten en verklaart hoe veranderingen in en om werk in de afgelopen eeuw hebben geleid tot een verhoogd gevoel van werkdruk.

Niet iedereen is even vatbaar voor stress. Je reactie op stress is zowel genetisch bepaald als afhankelijk van je karakter en de mate waarop je op een voorval voorbereid bent, zo verklaart psycholoog Juul Gouweloos in het Science Café Utrecht over stress. Hoe je een burn-out moet voorkomen heeft daarom ook geen universeel antwoord. Het is belangrijk om een balans te vinden, zegt psychiater Christiaan Vinkers. “Ga voor jezelf na wat belangrijk is voor jou en wat de dingen zijn waar jij voldoening uit haalt.”

Filosoof dr. Joel Anderson noemt in een interview met Studium Generale hierop aansluitend vier vaardigheden die bepalen hoe autonoom je kunt leven en werken zonder (keuze)stressproblemen. Dat is met thuiswerken in de coronacrisis wel zo belangrijk. Eén daarvan is het goed kunnen omgaan met verleidingen. Als de televisie aanstaat in de woonkamer, of door het raam zie je de kinderen buitenspelen in de zon, kun je je dan op je thuiswerkplek nog voldoende concentreren? Daarnaast zijn scepsis, begrip van lange termijn en zelfkennis belangrijk. Met Will Tiemeijer, beleidsadviseur bij de Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid, bespreekt hij ook wat de rol van de overheid zou kunnen zijn in het trainen van deze vaardigheden.

Vind hieronder de volledige opnames en bijbehorende artikelen over de wetenschap van stress.