Studium Generale

Over

De Groene Challenge

In de Groene Challenge geven we dertig dagen lang duiding bij klimaatvraagstukken en laten we je reflecteren op je eigen standpunten en gedrag. Doe je mee?

De toekomst: daar gaat het over als er weer een nieuw klimaatrapport verschijnt. Meestal is dat een toekomst waar we niet heen willen. Doemscenario's die ons voorhouden dat wanneer we nú niets doen, de ramp niet te overzien is. Volgens catastrofefilosoof Lisa Doeland werken dit soort apocalypsverhalen juist verlammend. En krijgen we eerder de neiging om onder een dekentje te kruipen, dan ons gedrag en onze gewoontes aan te passen om die onheilspellende toekomst af te wenden. Hoe kunnen we dan toch met goede moed naar de toekomst kijken en daar een steentje aan bijdragen?

Verbeeldingskracht

Volgens de Noorse psycholoog en econoom Per Espen Stoknes zit de belangrijkste drempel tussen onze oren. We moeten de 'apocalypsmoeheid' vergeten en krachtige verhalen inzetten om in actie te komen. We hebben dus niet alleen wetenschappelijke feiten nodig, maar ook verbeeldingskracht. Dat zeggen ook de onderzoekers en kunstenaars van Climaginaries. Voor deze challenge hebben we ons laten inspireren door Solarpunk, een beweging die optimistische vooruitzichten over de toekomst aanmoedigt.

Wetenschappelijk onderzoek

Hoe ziet een toekomst eruit die je wél wilt? En wat is er nodig om dat voor elkaar te krijgen? Met de Groene Challenge dagen we je uit om hierover na te denken. Daar gaan we je bij helpen! Via een moderne adventskalender kun je dertig dagen lang een digitaal luikje openmaken. Met daarachter een kleine of grote uitdaging en een nieuwe kijk op bekende of minder bekende duurzaamheidsproblemen. Met jouw deelname help je ook de wetenschap. Sociaal wetenschappers dr. Marijn Stok en dr. Michèlle Bal (Universiteit Utrecht) onderzoeken wat onze houding tot klimaatproblematiek bepaalt. Gedurende deze challenge zullen ze je vragen naar jouw ideeën over klimaatverandering en duurzaam gedrag. Doe je mee?

Naar de challenge

2021 © Studium Generale Universiteit Utrecht