Hoe we illegale dierenhandel in stand houden

mrt

Hoe we illegale dierenhandel in stand houden

Weg van de weerstand
Criminoloog dr. Daan van Uhm neemt je mee naar de schimmige wereld van de illegale handel in dieren.

Steeds meer criminele bendes leggen zich toe op de illegale handel in dieren. Het gevolg: de lijst met bedreigde diersoorten wordt in een rap tempo langer en hele ecosystemen dreigen verloren te gaan. We hebben de neiging arme landen met een grote biodiversiteit en een hoge mate van corruptie aan te wijzen als schuldige. Maar zo simpel is het niet. Europa en de VS zijn bijvoorbeeld ‘s werelds grootste afnemers van de illegale handel in reptielen, en de kaviaar die in luxe restaurants op je toastje ligt is vaak opgevist door criminele bendes. Criminoloog dr. Daan van Uhm (UU) laat zien hoe de wereld van de illegale handel in dieren in elkaar steekt en pleit voor een cultuuromslag. Is onze westerse kijk op dit groeiende probleem niet de echte tegenstand?

Lezing in het kader van de cursus Duurzaamheid als wereldbeeld. Ook voor niet-studenten toegankelijk. In samenwerking met de faculteit Geowetenschappen.

Spreker

Datum & tijd
Dinsdag 16 maart 2021 (20:00-21:30)
Voertaal
Nederlandstalig
Livestream link
Direct in je agenda

Over deze serie

Weg van de weerstand

Ondanks de gestelde duurzame doelen en protesten voor een beter klimaat, boeken we nauwelijks vooruitgang. Wie of wat houdt ons tegen? Hoe doorbreken we de impasse?