Geesink

Dr. Ingrid Geesink

Socioloog
2 opnames
Dr. Ingrid Geesink is coördinator van het thema Ziekte en Gezondheid bij de afdeling Technology Assessment en liaison Internationale Zaken van het Rathenau Instituut.

Daarnaast doceerde Geesink van 2010-2013 bij de bachelor bèta-gamma aan de Universiteit van Amsterdam. Ingrid begon in 2008 als senior onderzoeker bij het Rathenau Instituut op biomedische ontwikkelingen en volksgezondheidsvraagstukken. De wisselwerking tussen markt en medische innovatie is een terugkerend thema in haar werk. Ze onderzocht o.a. de meetbaarheid van het lichaam en 'do it yourself'-zorg in genomics en personalised medicine.

Ingrid studeerde aan de Universiteit van Amsterdam (MSc wetenschapsdynamica 1998, MA sociologie 2000) en was daarna actief in onderzoek, journalistiek, consultancy en beleidsanalyse, onder meer bij RAND Europe. Ze redigeerde de bundel De Seksparadox (Boom, 2014) en is co-auteur van het boek Nier te koop - Baarmoeder te huur. Wereldwijde handel in lichaamsmateriaal (Bert Bakker, 2011). Ook werkte ze mee aan de BNN documentaire Baby te koop. Daarnaast zit ze in de redactie van wetenschappelijke tijdschriften Sociologie en Science as Culture en van Flux Magazine en volTA.