Geen groter vermaak dan leedvermaak

Aankomend

Geen aankomende events

Geweest

Nog geen events geweest

Artikelen

Nog geen artikelen in deze serie

Over deze serie

Reality-televisieprogramma's maken veel los. Ze roepen maatschappelijke weerstand op en heftige emoties bij het publiek. Toch zijn het kijkcijferkanonnen. Voer dus voor psychologen. Zijn de redenen waarom we deze programma's afwijzen dezelfde als waarom we er desondanks naar blijven kijken? Zowel bij de kijkers als de deelnemers gebeurt er iets vreemds. De kijkers zijn gefascineerd door de platheid, grofheid en ellende van gewone mensen. De deelnemers geven zich massaal op om voor het oog van de camera hun alledaagsheid te etaleren. Wat beweegt de deelnemers aan deze programma's en wat beweegt ons ernaar te kijken? Tijdens dit congres dat de faculteitsvereniging Alcmaeon samen met Studium Generale organiseert zullen wetenschappers op deze vragen ingaan.

Klik hier voor een verslag van het symposium.

Bekijk hier het promotiefilmpje van van het symposium (door Alcmaeon).

Sprekers

Jurgen Surinx, psycholoog bij Kanakna, makers van o.a. Expeditie Robinson en Temptation Island. Surinx kan als psycholoog achter de schermen van reality tv programma's als geen ander vertellen over hoe het daar aan toe gaat.

Bart Spring in 't Veld, de eerste winnaar van Big Brother zal spreken over zijn ervaringen in wat gezien kan worden als het eerste grote reality tv programma van Nederland. Wat deed het met hem op dat moment, en hoe is het hem vergaan na de show? > Bekijk hier de opname van deze lezing!

Dr. Jaap Kooijman, universitair hoofddocent Media en Cultuur aan de Universiteit van Amsterdam. Kooijman zal laten zien dat reality nou ook weer niet zó typerend is voor deze tijd en dat eendagsvliegen en leedvermaak ook in de begindagen van de televisie voorkwamen.

Klik hier voor de gebruikte powerpointpresentatie

Dr. Wilco van Dijk is universitair hoofddocent bij Sociale Psychologie aan de Leidse Universiteit en doet onder meer onderzoek naar leedvermaak. Van Dijk zal laten zien hoe sommige mensen leedvermaak toepassen om zich beter over zich zelf te voelen.

Klik hier voor de gebruikte powerpointpresentatie.

Workshops

Naast de lezingen kun je ook deelnemen aan interactieve workshops, waarin je zelf een grote rol speelt.
De capaciteit is beperkt, en inschrijven is verplicht!

Wat zit er achter jouw leedvermaak?
Ga bij jezelf na of jaloezie ten grondslag ligt aan leedvermaak. Een workshop door coach Rogier Gielen.

Welk beeld heb jij van jezelf?
Wat is de invloed van een hoog of laag zelfbeeld op leedvermaak? Een workshop door kunstzinnig therapeute Freya Vaes.

Kom op voor jezelf!
Leer een assertieve houding aan te nemen om minder kwetsbaar te zijn voor de processen rond leedvermaak. Een workshop door coach Kristel Eshuis.

Proeven aan status
Hoe ben jij in de groep? Welke groepsprocessen zijn van belang bij leedvermaak? Een Workshop waarin je je eigen rol onder de loep gaat nemen. Door Henk Sultiens.