Met het doel voor ogen

Over deze serie

2019

Twee jaar geleden formuleerde de VN 17 duurzame doelen voor een betere wereld in 2030, de Sustainable Development Goals. Ze gaan niet alleen over het milieu, maar ook over armoede, genderongelijkheid, schoon water en consumptiepatronen. Ingewikkelde, grensoverschrijdende problemen. Makkelijke oplossingen zijn er niet, want langetermijndenken botst vaak met de dagelijkse praktijk.

Voorstanders vinden dat deze doelen een stip op de horizon zetten. Een teken dat politiek leiders en bedrijven nu echt de koppen bij elkaar willen steken voor een duurzame toekomst. Critici noemen het wensenlijstje te complex en idealistisch, waarop alles even en dus niks belangrijk is.

Wij vragen wetenschappers: wat is er tot nu toe eigenlijk van de plannen terechtgekomen? Als we de doelen niet halen, is er dan iemand verantwoordelijk voor of gooien we de handdoek in de ring?

Studiepunten

Studenten kunnen zich inschrijven via Osiris tijdens de na-inschrijving op 20 & 21 januari. De cursuscode in Osiris is GEO3-5004. De lezingen in deze serie zullen plaatsvinden op 7 dinsdagavonden vanaf 5 februari van 20.00 tot 21.30 uur. Let op: op 5 februari begint de avond voor studenten eerder, namelijk om 18:30 uur. Uiteraard is dit programma ook voor niet-studenten vrij toegankelijk.