Sociale netwerken

Aankomend

Geen aankomende events

Geweest

Nog geen events geweest

Opnames

Nog geen opnames in deze serie

Artikelen

Nog geen artikelen in deze serie

Over deze serie

Door sociale netwerksites is de hele discussie rond de maakbaarheid van de identiteit voorgoed veranderd. Bijna iedereen heeft wel één of meer internetprofielen op websites als Hyves, Facebook, Twitter of LinkedIn. Je onderhoudt tientallen, misschien wel honderden contacten, met oud-klasgenoten, collega's, 'echte' vrienden en vage kennissen. Maar wat zegt zo'n internetprofiel, en wat betekent een internetvriendschap? Ook bedrijven maken steeds meer gebruik van sociale netwerken. Om hun eigen netwerk bij te houden, maar ook om potentiële werknemers te rekruteren of te screenen. Dan krijgt een digitale identiteit opeens een heel andere reikwijdte.

Een digitaal profiel hoeft lang niet overeen te komen met je werkelijke identiteit. Wat zegt dat over de waarde van zulke profielen en vriendschappen, als je niet weet wie erachter schuilgaat? Misschien kunnen we helemaal niet praten over een 'werkelijke identiteit' - die is toch ook altijd een constructie. Wat vertelt het samenspel met zo'n digitaal profiel dan over identiteit in de 'echte wereld'? Hoe beïnvloedt de alomtegenwoordige virtualiteit de vorming van je eigen identiteit, in 'het echte leven'? Kun je zomaar 'ongestraft' een beeld van jezelf projecteren als dat totaal niet overeenstemt met wie je in werkelijkheid bent? Of is geeft de virtuele wereld juist een kans om iets van jezelf te maken? Weet je uiteindelijk nog wel wie je bent en wie je om je heen hebt?

13.45 Inloop
14.00 Miriam Rasch (Studium Generale) houdt een korte inleiding.
14.15 Dr. Marjolijn Antheunis houdt de eerste lezing van het symposium, waarin de nadruk ligt op het verband tussen sociale netwerken en virtuele vriendschappen.
15.00 Sjors Timmer zal in zijn lezing ingaan op de relatie tussen sociale netwerken en commercie. Het commerciële karakter van veel sociale netwerken biedt de mogelijkheid om zoveel mogelijk mensen te bereiken en een interactief contact op te zetten. Maar commercie kan ook een bedreiging vormen voor een authentieke presentatie van jezelf en omgang met anderen.

15.45 Pauze

16.00 Drs. David Nieborg doet veel onderzoek naar het gebruik van sociale netwerken in de politiek. De virtuele wereld kan mensen betrokken maken, ook als ze dat eerder niet waren. Maar juist het virtuele aspect kan misschien ook leiden tot manipulatie.
16.45 Korte discussie en afsluiting
17.00 Einde

In samenwerking met...

Alcmaeon