4-mei lezing 2019

4-mei lezing 2019

4 mei-lezing
Kan de Europese geschiedenis ons helpen het heden beter te begrijpen?

Na de Tweede Wereldoorlog kwam de Europese eenwording in een stroomversnelling terecht. Nu staat ze onder druk. Kan de complexe Europese geschiedenis ons helpen het heden beter te begrijpen? Europacorrespondent en columnist Caroline de Gruyter (NRC Handelsblad) spreekt dit jaar de herdenkingslezing uit. De avond wordt afgesloten met een optreden van celliste Maya Fridman (Dutch Classical Talent 2019).

Met deze lezing koppelt de Universiteit Utrecht de nationale herdenking aan actuele maatschappelijke ontwikkelingen. De lezing is tevens een eerbetoon aan prof. dr. Victor Koningsberger. Hij nam het in de Tweede Wereldoorlog als eerste Nederlandse hoogleraar op voor zijn Joodse collega’s die door de Duitse bezetter van de universiteit werden verbannen.

Sprekers

Datum & tijd
Zaterdag 4 mei 2019 (20:30-21:30)
Voertaal
Nederlandstalig
Entree
Niet nodig. Let op: vol = vol.
Direct in je agenda

Over deze serie

4 mei-lezing

Elk jaar organiseert Studium Generale de 4 mei-lezing, hierin onderzoeken we wat herdenken tegenwoordig betekent.