Science Session #7: Hoe versterk je je veerkracht?

dec

Science Session #7: Hoe versterk je je veerkracht?

Science Sessions
Een crisis vraagt om mentale veerkracht. Maar dat is niet vanzelfsprekend. Hoe versterk je je veerkracht? Met organisatiepsycholoog dr. Richta IJntema.

Een beetje veerkracht kunnen we allemaal wel gebruiken in deze onzekere tijden. Met steeds veranderende maatregelen moeten we immers flexibel zijn. Maar ook buiten corona om staat veerkracht sterk in de belangstelling. Onze levens worden steeds stressvoller en de burn-out is een veelvoorkomende beroepsziekte. Zijn sommige mensen veerkrachtiger dan anderen, of kunnen we allemaal onze veerkrachtspier trainen?

Organisatiepsycholoog dr. Richta IJntema promoveerde onlangs aan de Universiteit Utrecht op het thema veerkracht. 'Vaak wordt ten onrechte gedacht dat veerkracht iets is wat je hebt of niet. Maar veerkracht is een aanpassingsproces, geen permanente eigenschap. Je merkt het dus pas op het moment dat je iets overkomt waarbij je het nodig hebt, hoe veerkrachtig je bent.' Op 16 december vertelt IJntema hoe we ons beter kunnen weren tegen stress en onverwachte situaties.

In de Science Sessions gaan we in gesprek met wetenschappers over wat hen bezighoudt in deze uitzonderlijke tijden. Over onderwerpen die ineens extra relevantie hebben gekregen door de coronacrisis, of onderwerpen die juist ondergesneeuwd dreigen te raken. Verrassend en actueel.

Spreker

Datum & tijd
Woensdag 16 december 2020 (20:00-20:45)
Voertaal
Nederlandstalig
Direct in je agenda

Over deze serie

Science Sessions

Nu jij niet naar de wetenschap kan komen, brengen we de wetenschap gewoon naar jou! In de Science Sessions vragen we wetenschappers wat hen bezighoudt in deze vreemde tijden. Welke vragen moeten juist nu worden gesteld?