Meer vrouwen in de toga

Studenten zijn de leiders van morgen. Dit zullen steeds meer vrouwelijke leiders zijn.
Leestijd 1 minuut — Vr 10 september 2010

Momenteel worden universiteiten voor 52% bevolkt door vrouwen. Deze week startte het academisch jaar en mijn leergroep Bestuurs- en Organisatiewetenschap vulde zich hoofdzakelijk met ambitieuze jonge vrouwen; de groep mannen bestond voor 90% uit herkansers. Daarnaast presenteerden de vijf bestuursleden van de studievereniging zich. Slechts één verdwaalde jongeman begaf zich daaronder.

Later op het terras discussieerden we over de vraag in welke mate vrouwelijke studenten sneller afstuderen dan hun mannelijke tegenhangers. Vrouwen nemen de overhand. Is dit een te gegeneraliseerd oordeel van een studente Bestuurs- en Organisatiewetenschap of komt dit overeen met de realiteit?

Uit de Monitor Vrouwelijke Hoogleraren 2009 blijkt dat er steeds meer vrouwelijke hoogleraren zijn. Daarnaast is het aantal vrouwelijke (top)wetenschappers in Nederland de afgelopen jaren langzaam maar zeker gegroeid. Toch blijft Nederland hierbij wel achter in vergelijking met andere Europese landen.

Verder blijkt uit onderzoek van de Radboud Universiteit dat vrouwelijke studenten daadwerkelijk beter presteren dan hun mannelijke medestudenten. Deze cijfers beloven in ieder geval veel goeds voor het bedrijfsleven, waar in toenemende mate een zogenaamd voorkeursbeleid geldt om de Nederlandse vrouw meer in de top vertegenwoordigd te zien. Door de toename van vrouwen in de wetenschap zal het vrouwentekort misschien op een meer natuurlijke wijze opgelost worden.

Daarnaast is er ook goed nieuws voor de Universiteit Utrecht. Begin deze maand maakte het college van bestuur bekend binnen vier jaar 20% vrouwelijke hoogleraren te willen hebben. Momenteel staat de teller op 15%, maar het college heeft serieuze ambities en zal dan ook de noodzakelijke maatregelen treffen. Nu alleen nog Nederlandse vrouwen die deze uitdaging aangaan!

Lees meer over vrouwen in de toga op Kennislink.