Infographics: The truth or something beautiful

Waarheid of schoonheid: wat willen we van een infographic?
Leestijd 1 minuut — Di 26 juli 2011

Je kan een heel boek wijden aan de Arabische Lente. Waarschijnlijk zelfs meerdere boeken. Interessant en leerzaam zullen deze boeken zeker zijn voor een groot publiek. Jammer alleen dat het zoveel tijd kost ze door te spitten. Informatie komt in steeds grotere getale en van steeds meer kanten op ons af. Infographics, visuele representaties van informatie, data of kennis, zijn misschien de oplossing voor een information overload. Wat als tekst een enorme lap zou worden, kan soms beter in beeld gevangen worden. Zo maakten twee journalisten op de website van de Engelse krant The Guardianeen (bijzonder fraaie) interactieve infographic van de gebeurtenissen in de Arabische wereld.

Niet iedereen is positief over infographics. Vaak wordt er meer aandacht besteed aan het uiterlijk dan aan de inhoud en soms roepen de grafische weergaven meer vragen op dan ze beantwoorden. Deze kritische noot bij de ontwikkelingen en het gebruik van infographics kwam ook naar voren bij de vierde editie van het Infographics Congres. Schoonheid en waarheid gaan niet altijd even goed samen. De Deense journalist Gert K. Nielsen stelde op het congres de vraag: 'Do you want the truth or something beautiful?'

Laura Mol onderzocht voor Studium Generale het belang van goede infographics en bezocht ook het congres. Lees hier haar verslag en ontdek meer over in het dossier.