Onveilig in je eigen huis

Bijna de helft van alle Nederlanders is ooit slachtoffer geweest van enige vorm van fysiek, psychisch of seksueel geweld binnen de huiselijke kring. Toch blijft huiselijk geweld vaak onzichtbaar. Hoe komt dat? En waarom zijn vooral vrouwen vaak slachtoffer?
Leestijd 2 minuten — Di 15 februari 2022

Jaarlijks worden ongeveer 200.000 mensen, voornamelijk vrouwen, slachtoffer van huiselijk geweld. De opvang van deze slachtoffers loopt spaak, is te lezen in Trouw. Vrouwen en kinderen die huiselijk geweld zijn ontvlucht vinden nauwelijks een nieuwe woning door de gespannen woningmarkt. Als gevolg hiervan zitten opvanghuizen overvol en moeten gezinnen soms elders opgevangen worden. “Zeker in de weekenden zijn er escalaties en dan is het soms echt moeilijk. Soms heb je dan een hotelplaatsing nodig”, aldus Debbie Maas van het Landelijke Netwerk Veilig Thuis in het artikel.

Hoewel huiselijk geweld regelmatig in het nieuws is, speelt dit probleem zich vooral af achter de voordeur. Uit schaamte, angst of schuldgevoel vertellen veel vrouwen vaak niet wat hen is overkomen. Wanneer ze dit wel vertellen, is het bovendien niet vanzelfsprekend dat ze zich gesteund voelen. Slachtoffers krijgen bijvoorbeeld de vraag waarom zij niet eerder zijn weggegaan. Dit vergroot het bestaande stigma op praten over huiselijk geweld.

Suzanne Bouma van het Kennisinstituut voor Emancipatie en Vrouwengeschiedenis (Atria) doet onderzoek naar geweld in de huiselijke kring. In plaats van huiselijk geweld, spreekt zij liever over gender-gerelateerd geweld. Machtsverhoudingen en maatschappelijke opvattingen over de rolverdeling tussen mannen en vrouwen spelen namelijk een grote rol in dit probleem. Bouma: “In de meeste gevallen gaat het niet om een simpel conflict of ruzie. Er zit een patroon achter dat zich herhaalt, waarin de man controle wil hebben over de vrouw.” Wil je meer weten over dit onderwerp? Kijk dan de opname terug.