Geweest

Laad meer

Video's

Laad meer

Podcasts

Laad meer

Artikelen

Laad meer

Over deze serie

Zijn computerspelletjes verloren tijd en hersenloos vermaak met verslavingsgevaar? Niets is minder waar! Over de ontstuitbare opmars van 'games'.

Zijn computerspelletjes verloren tijd en hersenloos vermaak met verslavingsgevaar? Niets is minder waar! Ga niet voetballen buiten, maar train je brein. Het is goed voor je.

In deze lezingenserie geven wetenschappers inzicht in de positieve bijdrage van games aan de maatschappij en ons persoonlijk welbevinden. Computerspellen worden steeds meer ingezet in het onderwijs en managers, artsen en politieagenten zijn ervan afhankelijk om sommige gevaarlijke praktijksituaties te oefenen. Daarnaast is het mogelijk om bakken met geld verdienen als makelaar in de virtuele wereld van Second Life en serieuze kampioenschappen in het karakterspel World of Warcraft te spelen. Het zijn de tekenen van de onstuitbare opmars van 'games'.

De game-industrie vertegenwoordigt een enorme economische waarde en is nu al een wezenlijk en innovatief onderdeel van de mondiale media-industrie. Het spelen van computerspelletjes blijkt ook nog gewoon goed voor je persoonlijke ontwikkeling. Je leert wie je bent, je hebt een gezonde uitlaatklep en je ontmoet anderen. Hoe zet deze ontwikkeling zich voort? Zullen games onze levens in de toekomst gaan bepalen?

Woensdag 17 oktober

Slimmer door games

Prof. dr. Mark Overmars

Computer Science, UU

Woensdag 24 oktober

Gaming als tak van de creatieve industrie

Drs. Jeroen van Mastrigt

Kunst, Media en Technologie, HKU

Woensdag 14 november

De aantrekkingskracht van gaming

Dr. Jeroen Jansz

Communicatie, UvA

Woensdag 21 november

Second life en andere virtuele werelden

Dr. Igor Mayer

Beleidskunde, Organisatie en Management, TUD