Over deze serie
Zijn computerspelletjes verloren tijd en hersenloos vermaak met verslavingsgevaar? Niets is minder waar! Ga niet voetballen buiten, maar train je brein. Het is goed voor je.
In deze lezingenserie geven wetenschappers inzicht in de positieve bijdrage van games aan de maatschappij en ons persoonlijk welbevinden. Computerspellen worden steeds meer ingezet in het onderwijs en managers, artsen en politieagenten zijn ervan afhankelijk om sommige gevaarlijke praktijksituaties te oefenen. Daarnaast is het mogelijk om bakken met geld verdienen als makelaar in de virtuele wereld van Second Life en serieuze kampioenschappen in het karakterspel World of Warcraft te spelen. Het zijn de tekenen van de onstuitbare opmars van 'games'.
De game-industrie vertegenwoordigt een enorme economische waarde en is nu al een wezenlijk en innovatief onderdeel van de mondiale media-industrie. Het spelen van computerspelletjes blijkt ook nog gewoon goed voor je persoonlijke ontwikkeling. Je leert wie je bent, je hebt een gezonde uitlaatklep en je ontmoet anderen. Hoe zet deze ontwikkeling zich voort? Zullen games onze levens in de toekomst gaan bepalen?
Woensdag 17 oktober
Slimmer door games
Prof. dr. Mark Overmars
Computer Science, UU
Woensdag 24 oktober
Gaming als tak van de creatieve industrie
Drs. Jeroen van Mastrigt
Kunst, Media en Technologie, HKU
Woensdag 14 november
De aantrekkingskracht van gaming
Dr. Jeroen Jansz
Communicatie, UvA
Woensdag 21 november
Second life en andere virtuele werelden
Dr. Igor Mayer
Beleidskunde, Organisatie en Management, TUD