Opinie op DUB: CSI en poep in je ijs

Wetenschappelijke vragen beantwoorden los van hun complexe context is niet alleen onwetenschappelijk, het is ook gevaarlijk. Het kan leiden tot poep in je ijsje. Of erger.
Leestijd 1 minuut — Di 13 april 2010

Deze week is het nieuwe Digitale Universiteitsblad - kortweg DUB - gelanceerd op www.dub.uu.nl. Een site met universitair nieuws, maar vooral ook veel opinie en discussie voor en door studenten en medewerkers. Opiniemakers bloggen regelmatig over politiek, onderwijs en wetenschap of gewoon over de mooie en minder mooie kanten van het UU-leven. Een van de opiniemakers is Studium Generale-directeur Melanie Peters. Haar eerste bijdrage CSI en poep in je ijs is nu te lezen op DUB.

"Wetenschappelijkevragen beantwoorden los van hun complexe context is niet alleen onwetenschappelijk, het is ook gevaarlijk. Het kan leiden tot poep in je ijsje. Of erger."

Af en toe zit ik zappend op de bank na een avond Studium Generale met nog te veel adrenaline in mijn bloed om al te gaan slapen. Alle analyses van moderne sociologen ten spijt – dat we steeds intelligenter worden van TV en dat de snelle beeldwisselingen en onuitgewerkte scènes daar het bewijs van zijn – moet ik bekennen dat ik er meestal geen touw aan vast kan knopen. Maar, omdat de krant er zo lovend over schreef, wilde ik toch een keer kijken naar de serie Crime Scene Investigation (CSI). Wat me door de wilde verhaallijnen heen opviel, is hoe belangrijk wetenschap in deze populaire serie is. Geen moord wordt meer opgelost door diepe mensenkennis zoals bij Commissaris Maigret, nee, het zijn de resultaten uit het lab die ons overtuigen van schuld en onschuld. Positief dus in deze tijd waarin wetenschap het moeilijk heeft om haar belang aan te tonen. Of niet?" Lees verder op DUB.