Beurzen voor onderzoek naar vrije wil en zelfbegrip

Goed nieuws voor de Universiteit Utrecht de afgelopen dagen en weken. Niet alleen steeg de universiteit tot de top 50 van de Shanghai Ranking, ook ontvingen verschillende onderzoekers riante beurzen.
Leestijd 1 minuut — Di 17 augustus 2010

Filosoof dr. Thomas Müller krijgt de prestigieuze ERC Starting Grant van 1,5 miljoen euro voor zijn onderzoek naar de vrije wil. Vrije wil en bewustzijn zijn thema's die tot de kern van het filosofisch denken behoren. De laatste jaren heeft de neurowetenschap een grote impact gehad op het onderzoek naar de vrije wil. Müller zal bij dit neurowetenschappelijk onderzoek aanhaken en een opening bieden voor perspectieven op vrije wil in de theoretische en praktische filosofie.

Welke rol kunnen de geesteswetenschappen spelen voor de vraag hoe mensen zichzelf begrijpen - die vraag staat centraal in een ander groot project dat financiering heeft gekregen. De NWO kende een subsidie van twee miljoen euro toe aan dit programma, waarin filosofen, theologen, literatuurwetenschappers, biologen en psychologen uit Utrecht, Leiden, Rotterdam en Groningen deelnemen, onder leiding van het Utrechtse departement Wijsbegeerte/Ethiek Instituut.

Ben je geïnteresseerd in filosofische vragen rond vrije wil en bewustzijn? Kijk dan eens bij de programma's Het brein (met onder anderen Bas Haring) en Zeker weten over menselijke vrijheid en academische verantwoordelijkheid.

Verdieping in de kwestie van praktisch zelfbegrip vind je onder andere bij de serie Oefening baart kunst of Na Darwin.