Grenzen over

Life Sciences is een grensoverschrijdend thema
Leestijd 2 minuten — Do 5 juni 2014

Het strategisch thema Life Sciences van de Universiteit Utrecht is een breed thema. De onderzoekers richten zich namelijk op alles wat met de ziekte en gezondheid van mens en dier te maken heeft, én proberen inzicht te krijgen in de samenhang ertussen. De drie hoofdlijnen van het thema zijn publieke gezondheid, kanker en regeneratieve geneeskunde. Een verscheidenheid aan onderwerpen dus. Prof. dr. Jos van Putten, hoogleraar infectiebiologie én academisch directeur van het speerpunt Life Sciences, beschrijft zichzelf als een soort zwerver. Voor het doen van zijn onderzoek heeft hij over de wereld gezworven en diezelfde nieuwsgierigheid herkent hij bij zijn collega's.

Helaas kennen ook infecties geen grenzen. Een ziekte kan zich zomaar van het ene naar het andere continent verplaatsen, denk maar aan het MERS virus. Deze ziekte wordt overgebracht van kameel op mens, maar is zich nu in een rap tempo aan het verspreiden. Het is erg lastig om dergelijke virussen tegen te gaan, en het ontwikkelen van een remedie vereist een strakke coördinatie. De afdeling Life Sciences werkt dan ook nauw samen met partneruniversiteiten, met industriële partners en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Het beschrijven en begrijpen van levensprocessen maakt ook ingrijpen mogelijk. Maar over dat laatste aspect is niet iedereen even enthousiast. Er heerst onder sommigen een angst voor wat de geneeskunde tot nu toe al heeft bereikt en hoe technologie in de medische wereld onze maatschappij gaat veranderen. Dit soort gevoelens worden bij Life Sciences nog niet in kaart gebracht, maar volgens Van Putten kan dat wel nuttig zijn. Hij ziet daarom wel wat in een samenwerking met de gedragswetenschappen.

Naast het speerpunt Life Sciences richt de Universiteit Utrecht zich ook op Jeugd en Identiteit, Instituties en Duurzaamheid. Meer lezen over Life Sciences kan in ons dossier.

Illustrator Ronald van der Heide tekende wat er in de Pimp your mind lounge gebeurde. Zie ook het hele beeldverslag.