Van fiets- tot cyberdiploma

Kinderen moeten digitaal vaardig worden gemaakt. Media spelen ook in het leven van jonge kinderen een steeds belangrijkere rol.
Leestijd 1 minuut — Ma 2 november 2015

De Nationale Cybersecurity Raad bracht vandaag een advies uit aan de ministeries van Veiligheid en Justitie en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Waarin wordt gepleit voor een digitaal vaardigheidsbewijs voor kinderen. Het doel is om kinderen volledig digitaal bewust te maken, omdat ze nu nog te weinig kennis hebben van de risico's van het internet: phishing, identiteitsfraude of misbruik van foto's en video's.

We kunnen er niet meer omheen dat digitale media ook belangrijk zijn in het leven van jonge kinderen. Zo ook in het onderwijs. We zien iPadscholen opkomen, maar ook in het reguliere onderwijs wordt steeds meer gebruikt gemaakt van het scherm. Valt deze trend te prijzen of moeten we de komst van het digitale in het onderwijs vrezen? Volgens informaticus prof. dr. Johan Jeuring (UU) niet, zolang het maar een hulpmiddel blijft en niet een doel op zich. Onderwijskundige prof. dr. Paul Kirschner (Open Universiteit) stelt dat het belangrijkste is dat we de vaardigheid ontwikkelen om goede informatie te vinden en de betrouwbaarheid daarvan te beoordelen. Misschien is zo'n cyberdiploma dan toch niet zo'n gek idee?

Bekijk de lezing van Johan Jeuring Scherm als schrift en schoolmeester terug of de lezing over broodjeaapverhalen in het onderwijs van Paul A. Kirschner Wie weet het beter?