Bijstandexperiment

Leestijd 1 minuut — Ma 11 januari 2016

De gemeente Utrecht is van plan om samen met de Universiteit Utrecht in 2016 te starten met een onderzoek naar de bijstand en hoe het beter kan. Het experiment zal twee jaar in beslag nemen. De deelnemers zullen worden verdeeld in verschillende groepen, met verschillende regels met betrekking tot de bijstand. Met het uitgewerkte onderzoek 'Weten wat werkt' wil Utrecht achterhalen wat het effect is van een andere invulling van de verplichtingen en sancties op het gedrag van de bijstandsgerechtigden.

Nieuwe oplossingen voor ongelijkheid en armoedepreventie zijn meer dan welkom. Uit recent onderzoek blijkt namelijk dat ongelijkheid in steden alleen maar toeneemt en dat dit niet alleen de portemonnee treft, maar ook grote gevolgen heeft voor gezondheid. Hoe kunnen we dit patroon doorbreken? In de lezing 'Mind the Gap' spraken internationaal wetenschapper publieke gezondheid prof. Margaret Whitehead (University of Liverpool) en prof. dr. Karien Stronks (Sociale Geneeskunde, AMC/UvA) over de onderliggende problematiek. Tevens gaven ze do's en don't's als het gaat om interventies en beleid van bijvoorbeeld gemeenten.