Hoe verzorg je anderhalve kilo aan flexibel brein?

Bloed, zweet en tranen zal het je kosten om je brein in topconditie te houden.
Leestijd 2 minuten — Do 5 april 2012

Aldus prof. dr. René Kahn tijdens zijn lunchlezing voor de serie Geloof hoop en liefde, over de tien geboden voor een gezond brein. Een lezing boordevol praktische tips hoe je de grijze massa tussen je oren kunt vertroetelen en trainen. Het brein is namelijk flexibel en veranderbaar, net als de rest van je lichaam.

Studeer!
Onderzoek naar koolmeesjes in Amerika toont aan dat hoe moeilijker ze het hebben – door bijvoorbeeld een strengere winter – des te groter hun hippocampus is. De hippocampus is belangrijk voor het aanmaken van nieuwe cellen en het opnemen van nieuwe informatie. Hetzelfde geldt voor mensen: taxichauffeurs in Londen hebben een grotere hippocampus – en verwerken nieuwe informatie dus beter – dan hun collega buschauffeurs die vaste routes rijden door het Londense labyrint. Behalve je biceps en grote bilspier zal je dus ook je brein moeten trainen om het gezond te houden. En net als bij spieren is daar inspanning voor vereist. Hard studeren dus en niet meer ongeïnteresseerd een hoofdstuk doorbladeren.

Klein lichtpuntje: onderzoek heeft uitgewezen dat slapen met een boek onder je kussen – na het studeren uiteraard – daadwerkelijk betere resultaten oplevert. Zolang je het boek onder je kussen voelt liggen gaat je brein alles in de remslaap nog eens fijn herkauwen.

Drink niet en zweet!
Een domper voor de student: in de zomer een paar biertjes op het terras voordat je gaat leren? Beter van niet. Alcohol remt de groei in de hippocampus en na vijf glazen alcohol vormt nog maar één procent van dat stukje grijze massa nieuwe cellen. Na vijf dagen zijn je hersenen weer zo goed als hersteld van jouw gezellige middag, maar grote kans dat het belangrijke tentamen dan ook al is geweest.

Lichamelijke inspanning heeft voor mensen van alle leeftijden positieve effecten op het brein, maar dan en alleen dan als er sprake is van echte inspanning. Dus geen slenterend avondwandelingetje als ouden van dagen of denken dat je er bent met een beetje hersengymnastiek zoals schaken of sudoku. Bloed, zweet en tranen moet het kosten, maar daar krijg je wel een brein in topconditie voor terug.

Meer weten over wat de wetenschap te zeggen heeft over de do's and dont's voor je brein? Kijk dan hier de lunchlezing van René Kahn terug.