Het puberbrein

Pubers staan bekend als lastig, zowel voor de ouders als voor henzelf.
Leestijd 1 minuut — Wo 25 juli 2012

Ze hebben vaak het gevoel dat niemand hen begrijpt. Hun leven draait om vrienden, verliefd zijn en de gebeurtenissen op school, maar dat lijkt de omgeving niet altijd te begrijpen. Dat is niet gek, blijkt uit onderzoek, het brein van kinderen en adolescenten verschilt namelijk van dat van kleine kinderen en volwassenen. Zij hebben zogenaamde 'ongebalanceerde hersenen', sommige delen zijn overactief zoals het beloningsgebied, wat gedeeltelijk het onbezonnen, emotionele en impulsieve puberale gedrag verklaart. Prof. dr. Eveline Crone, hoogleraar Neurocognitieve Ontwikkelingspsychologie aan de Universiteit van Leiden, toont het aan in onderstaande video (van www.fastfacts.nl) “Een kijkje in het puberbrein”.Prof. dr. Eveline Crone besteedde ook bij Studium Generale aan de hersenen van pubers. In de lezing Het puberende brein legt zij uit waarom pubers zich zo gedragen en welke functie dit heeft. Zij zijn namelijk niet alleen nukkig of boos. Ze maken ook belangrijke keuzes over hun opleiding en toekomst, ontdekken hun passies en talenten en doen juist nu makkelijk vaardigheden op. De puberteit is daarom misschien zwaar voor de omgeving, maar van groot belang voor de ontwikkeling van het kind.

Wil je meer weten over de ontwikkeling van de hersenen bij pubers? Bekijk dan hier de lezing of lees hier het bijbehorende nieuwsblog.