Kunst in de (openbare) ruimte

Te koop: maanhuis met prachtig uitzicht op de aarde. De Spaanse kunstenares Alicia Framis ontwerpt producten die in de toekomst nog wel eens van pas zouden kunnen komen.
Leestijd 2 minuten — Vr 8 juni 2012

Hierbij richt ze zich vooral op gebruiksvoorwerpen voor toekomstig leven in de ruimte. Zo ontwikkelde ze onder andere een Ikea-maanhuis en een kompas dat altijd naar de aarde wijst. Wel zo handig, mocht je de heimwee krijgen naar moedertje aarde.

Framis deed vorig jaar mee aan een training van leerling-astronauten in de woestijn van Utah. Daar testte ze producten die ze samen met kunstenaars, wetenschappers, vormgevers en architecten had gemaakt voor het dagelijks leven in de ruimte. Al deze producten zijn verkrijgbaar in de Moon Life Concept Store.Dit is een pop-upshop en kunstexpositie die over de hele wereld reist. Internationale ontwerpers worden uitgenodigd producten te maken voor future space life. De producten zijn ook te koop. Voor slechts 4,3 mooneys (ongeveer 30 euro) ben je al de trotse eigenaar van een eigen maankompas.

Framis speelt met de grens tussen kunst en wetenschap, fictie en realiteit. Ze vertaalt wetenschap naar nieuwe bruikbare objecten en ziet zichzelf als vormgever van de toekomst. Wie weet is het inderdaad mogelijk om binnenkort op de maan te wonen. Alicia Framis is dan in ieder geval al een beetje voorbereid. Daarnaast wil ze met haar kunst mensen bij elkaar brengen en ze aanzetten tot nieuwe ideeën.

Framis is niet de enige kunstenaar met een voorliefde voor de het heelal en de ruimtevaart. In 2009 spraken voor Studium Generale er diverse wetenschappers over het fascinerende heelal in de serie Iets nieuws onder de zon. In deze lezingenreeks werd ingegaan op het heelal, sterrenkunde en sciencefiction. Dr. Daphne Stam, werkzaam bij SRON Netherlands Institute for Space Research, ging in op de zoektocht naar leven op andere planeten. Haar lezing kan je hier terugzien. Daarnaast gaf Prof. dr. Vincent Icke in 2010 voor Studium Generale kunst en wetenschapslezing. Hierin vertelde hij als fysicus, sterrenkundige en kunstenaar over de verschillen en overeenkomsten tussen kunst en wetenschap. Daarnaast besprak hij enkele werken uit zijn eigen oeuvre.

Mocht je zelf ook interesse hebben in de ruimtevaart of in kunst. In museum Space Expo in Noordwijk kan je in de huid van Andre Kuipers kruipen.