Hier krijg je het warm van

Het ijs in de arctische zee smelt, dat is niet heel raar want het is zomer.
Leestijd 2 minuten — Ma 27 augustus 2012

Het smelt echter sneller dan gebruikelijk: afgelopen week bereikte het zeeijsoppervlak rond de Noordpool een voorlopig dieptepunt, weken eerder dan het tijdstip van het vorige record uit 2007, en weken vóór het smeltseizoen is afgelopen. Al enkele decennia neemt het ijs in de Poolzee snel af en dit onomkeerbare proces versnelt, het zal niet lang duren voordat er ijsvrije zomers zijn. Voorheen dachten experts dat dit eind van deze eeuw zou zijn, nu neigen ze naar 2030. Het arctische ijs is wit en functioneert als een spiegel, het weerkaatst zonlicht. Is er geen ijs dan absorbeert het donkere water het zonlicht en warmt de aarde op. De gevolgen zijn ernstig en talrijk: kusten spoelen weg doordat golven vrij spel hebben, weerpatronen veranderen, ijskappen en gletsjers zullen smelten, permafrost zal ontdooien waardoor er meer koolstof in de lucht komt. Alsof dat nog niet genoeg is zullen de fossiele brandstoffen die extra gewonnen kunnen worden leiden tot geopolitieke spanningen. Hoewel het eigenlijk al te laat is blijkt maar weer eens dat we niet kunnen doorgaan met leven zoals we nu doen. Zoals een klimaatonderzoeker zegt: 'Dit zijn duidelijke tekenen van klimaatverandering, gestimuleerd door menselijk gedrag, met name de uitstoot van het broeikasgas koolstofdioxide. Alles wijst in dezelfde richting: we hebben de aarde warmer gemaakt'.

Bij Studium Generale hebben we geregeld duurzaamheid op de agenda staan, zo sprak prof. dr. Jacqueline Cramer vorig jaar over de urgentie van duurzaamheid. Helaas nog altijd relevant, dus bekijk de lezing hier terug. Tijdens TedxUU in 2011 sprak poolverkenner Marc Cornelissen over zijn persoonlijke ervaringen tijdens reizen door Arctisch gebied. Hij zag met eigen ogen welke effecten klimaatsverandering en smeltend ijs hadden op het lokale ecosysteem. Dit indrukwekkende verhaal kijk je hier terug.