Stemmenpoli voor kinderen

Afgelopen vrijdag opende het UMC Utrecht een speciale stemmenpoli voor kinderen.
Leestijd 1 minuut — Ma 18 maart 2013

Volgens het UMC Utrecht hoort wel 10 tot 30 procent van de kinderen een stem zonder dat iemand daadwerkelijk spreekt. Dit hoeft niet per se te betekenen dat er ook daadwerkelijk iets mis is. Bij kinderen lopen fantasie en werkelijkheid nog vloeiend in elkaar over, en ergens tussen die twee in is genoeg ruimte voor stemmen. Omdat kinderen het meestal niet vreemd of vervelend vinden om stemmen horen, praten ze er niet altijd over. Toch kan het horen van stemmen wel een risicofactor zijn voor het ontwikkelen van een psychiatrische aandoening. Wanneer de geluiden een negatieve emotionele inhoud hebben en overlast geven, is het belangrijk om een behandeltraject met een kinderpsychiater te starten. Daarom is er een stemmenpoli voor kinderen opgericht.

Prof. dr. Iris Sommer werkt bij de stemmenpoli, bij Studium Generale sprak ze in de reeks Het brein over stemmen in het hoofd. Wat zeggen deze dan precies en kunnen ze ook weer verdwijnen? Vanuit neurowetenschappelijk perspectief vertelde ze over het ontstaan van stemmen en de behandelingswijze, de lezing kijk je hier in zijn geheel terug.