Dikke kinderen

Heb je het idee dat je steeds meer dikke kinderen ziet? Dat kan kloppen.
Leestijd 1 minuut — Ma 14 oktober 2013

In 2012 had vijftien procent van de kinderen en jongeren in Nederland tussen 2 en 25 jaar overgewicht (bron: Convenant Gezond Gewicht). In Amerika is eenderde van de kinderen te zwaar. Recent onderzoek laat zien dat simpele gedragsveranderingen duidelijk gewichtsverschil kunnen opleveren. De studie Healthy Habits, Happy Homes, was gericht op arme gezinnen. Zij moesten kleine veranderingen in de thuissituatie doorvoeren. Zo ging men vaker met het gezin aan tafel eten, minder tv-kijken en probeerden de onderzoekers de tv uit de slaapkamers van kinderen te krijgen zodat de nachtrust verbeterde. Deze interventies hadden resultaat en kinderen werden minder dik. In de reeks 'Framing Food' sprak psychologe prof. dr. Denise de Ridder over strategieën in de strijd tegen overgewicht. Daaruit bleek dat betutteling van de overheid weinig effectief is, maar een persoonlijke aanpak des te meer succes brengt. Als je elke dag langs de bakker naar je werk loopt en het moeilijk vindt om niks lekkers te kopen, neem dan een andere route. Voor meer simpele tips van De Ridder kijk je de lezing 'De grote voedselverleiding terug.