Nederland van Alleman

Het vervolg op de iconische film Alleman
Leestijd 1 minuut — Do 13 februari 2014

Vijftig jaar geleden maakte filmmaker Bert Haanstra de film Alleman; een tijdsbeeld van Nederlanders. De film ging niet over bijzondere, opvallende personen maar juist over het leven van alledag van de gemiddelde Nederlander. Alleman dus. Hoe leefden 'wij Nederlanders'? Hoe gingen we om met onze kinderen, wat was onze blik op de liefde en wat deden we in onze vrije tijd? Nu is er een vervolg op Alleman, in de vorm van een serie. Vanavond om 22.15 op Nederland 1, is de eerste aflevering die gaat over kinderen. Vijftig jaar geleden gingen kinderen gewoon mee met de stroom van het gezin. Tegenwoordig moeten kinderen al van alles en zijn er hoge verwachtingen vanuit de ouders. Kinderen groeien van jongs af aan op met heel veel keuze. Bewijzen we ze daarmee wel een dienst?

In de reeks 'Op eigen benen' lieten wetenschappers zien hoe het er echt met jongeren voorstaat. Een tweetal sprekers benadrukte dat het goed gaat, maar dat niemand aan zijn lot moet worden overgelaten. De 'nieuwe maakbaarheid' vraagt ook om sturing van hogerhand. Pearl Dykstra ging in haar lezing in op het Nederlandse gezin. Ze bespreekt een aantal grote veranderingen in de demografie van de laatste decennia, steeds in relatie tot gezinnen en de kansen daarin van kinderen. Bekijk de lezing 'De houdbaarheid van het gezin' terug.