Meer dan studeren

Tips om meer te halen uit je studententijd
Leestijd 2 minuten — Za 22 maart 2014

Ben jij ook zo'n student die zich wel eens afvraagt waarom je eigenlijk studeert en of er niet meer is dan elke dag een college of de UB? Je bent niet de enige, veel studenten zijn op zoek naar een studie-gerelateerde bijbaan of willen zich inzetten voor de stad, het land of de wereld. Maar waar moet je het zoeken? Studium Generale is er voor iedereen die zich naast zijn eigen vakgebied wil verbreden. Dat doen we via lezingen en debatten. Daarnaast verzamelen we tips over wat er te doen is naast je studie en welke opties binnen handbereik liggen. Want nadat je inspiratie hebt opgedaan, wil je daar ook wat mee doen.

Zo bestaan er bijvoorbeeld apps waarmee je de wetenschap een handje verder kan helpen door middel van het verzamelen of genereren van data. Bij 'De wereld van morgen' kun je ideeën leveren voor een duurzame samenleving. Er bestaat een traineeship voor wereldverbeteraars. En wil je iets voor je stadsgenoten kunnen betekenen en daarnaast geld besparen, denk dan eens aan een wijkproject in ruil voor een woning.

Naast de maatschappelijke actie is het ook mogelijk mee te denken over verbeteringen in het onderwijs en de wetenschap. Binnen je faculteit is dit mogelijk door middel van de medezeggenschap. Maar ook daarbuiten denken studenten en wetenschappers actief na over de positie van de universiteit in de samenleving. Onder de naam van 'Science in transition' is een hele discussie ontstaan.

Deze voorbeelden en meer inspiratie en tips zijn te vinden op de Academiepagina. Heb je zelf een idee of plan hoe je als student actief kan worden? Ken je een goed initiatief wat nog niet op onze site staat? Laat het ons weten en mail naar info [at] sg.uu.nl