Films en wetenschap: een populaire combinatie

Alles wat je wilde weten over films en wetenschap
Leestijd 2 minuten — Do 8 mei 2014

Grote wetenschappelijke fouten, zoals een ruimteschip dat geluid maakt, zie je tegenwoordig niet zoveel meer in Hollywoodfilms. Volgens David Kirby, auteur van het boek Lab Coats in Hollywood, worden films wetenschappelijker en het publiek slimmer en kritischer. Toch gaat de relatie tussen films en wetenschap verder dan alleen het opsporen van feitelijke foutjes in de trant van 'ha, de vernietiging van de Death Star in Star Wars geeft een luide explosie en dat kan niet want er is geen geluid in de ruimte'. Via films kun je veilig nieuw territorium verkennen, ideeën voor de toekomst opdoen en reflecteren op het heden. Dat is precies wat we doen in de serie Movies & Science: een film kijken en vervolgens met één of meerdere experts praten over wat we gezien hebben en hoe zich dit verhoudt tot de werkelijkheid. Daarnaast draaien we documentaires, waarmee we bijvoorbeeld de situatie in Nederland of misschien zelfs wel nog lokaler, in Utrecht, kunnen analyseren.

Deze maand

Op 28 mei is de vertoning van 'Refugees: who needs them?', in filmtheater 't Hoogt i.s.m. het UAF. In deze documentaire worden een aantal vluchtelingen gevolgd. Zij strijden niet alleen tegen de dictatoriale regimes van hun thuislanden, maar worden ook geconfronteerd met Hollandse bureaucratie, haring, HEMA en een land dat ze liever weer terugstuurt. Na de documentaire is er een napraatsessie en kun je kennismaken met Himan Mahmoudi, UAF-student aan de HU, die net als de personen in de film via hervestiging door de VN in Nederland terecht is gekomen. Dr. Antoine Buyse (Universitair hoofddocent en senior onderzoeker bij het Studie- en Informatiecentrum Mensenrechten) leidt de nabespreking met het publiek. De toegang is gratis, maar meld je wel even aan via een mailtje aan film[at]uaf.nl.

Komend najaar

Ook in het najaar gaan we door met deze serie, die dan 'Movies, Science and the City' zal gaan heten. Veel films hebben namelijk 'de stad' als thema, dat kan de utopische stad van de toekomst, of juist een angstscenario zijn. Welke ideeën of oplossingen worden in de films en documentaires gegeven voor issues in de stad? Drie internationale films halen we uit het filmblik, over de leefbare en gezonde stad, over technologie en duurzame ontwikkeling en over mensenrechten. Wat je ziet op het witte doek, kan dat ook in Utrecht?

In de tussentijd Mocht je nog meer trek hebben in films en wetenschap dan kun je terecht bij de blogreeks Wetenschap in Hollywood. Blogs over de zin en onzin van wetenschap in films. Is het pure fantasie of echt mogelijk wat we op het witte scherm zien? Hoe verhouden de verhalen zich tot bijvoorbeeld filosofische ideeën of sociale verschijnselen in onze maatschappij?