Online pesten

Digitaal pesten heeft een eigen dynamiek
Leestijd 1 minuut — Ma 2 februari 2015

Kinderen pesten en worden gepest, dat is van alle tijden. Maar het pesten neemt steeds ernstigere vormen aan, laat De Kindertelefoon weten. In 2014 belden meer dan 18.000 kinderen in de leeftijd van 8 tot 18 jaar. Vooral de aard van het pesten is veranderd. Het gaat verder dan het schoolplein: door online pesten is ontsnappen aan de pesters tegenwoordig onmogelijk, via Whatsapp-groepen worden kinderen gestalkt. Volgens De Kindertelefoon is de heftigheid van het pesten zo erg toegenomen, dat zelfs kinderen van 12 jaar zeggen dat ze op deze manier geen zin meer hebben om te leven. In 2011 was online pesten nog in opkomst. Prof. dr. Christiane Spiel, hoogleraar Educatiepsychologie aan de Universiteit van Wenen, analyseerde het probleem. Hoewel digitaal pesten op het eerste gezicht misschien niet veel lijkt te verschillen van andere vormen van pesten, heeft het een heel eigen dynamiek. Kijk haar uitleg terug in de lezing 'Cyberbullying - A new phenomenon'.