Schrijf je in voor de studiepuntcursus 'Op losse schroeven'

Een serie over onrust in de democratie. Waarom zijn burgers in groeiende mate wantrouwend richting de politiek, de zorg, de rechtspraak en andere pilaren van de samenleving?
Leestijd 2 minuten — Do 19 mei 2016

Mis je nog een aantal studiepunten, en wil je verder kijken dan je eigen discipline? Studium Generale organiseert in samenwerking met de faculteit Sociale Wetenschappen en het strategisch thema Institutions for Open Societies de interdisciplinaire lezingenserie 'Op losse schroeven' over de kansen en bedreigingen voor een open samenleving. Deze reeks is natuurlijk voor iedereen toegankelijk, maar is ook onderdeel van het curriculum.

Waar gaat het over?

Sla de krant maar open en op elke pagina slaat de schrik je om het hart. Psychiatrische patiënten belanden op straat. Doorgeschoten maatregelen tegen terrorisme creëren schijnveiligheid. En rechters trekken aan de noodrem vanwege de aanhoudende roep om zwaarder te straffen. Er lijkt steeds minder vertrouwen in de voorheen rotsvaste funderingen van de maatschappij. Onrust is er ook over de geringe kansen voor net-afgestudeerden op de arbeidsmarkt en de groeiende kloof tussen arm en rijk. En perverse prikkels beïnvloeden de functie van journalistiek als waakhond van de democratie. Moet het roer om?

Beleidsmakers reageren op de maatschappelijke ophef met termen als 'impact' en 'transparantie'. Wie wil dat nu niet? Het is een rooskleurig scenario voor de samenleving dat voortkomt uit rendementsdenken en decentralisatie. Burgers moeten zichzelf redden, maar kan dat wel? Flexibiliteit wordt verwacht, terwijl zekerheden wegvallen. Zo laten we de klassieke verzorgingsstaat langzaamaan achter ons. Maar welke instituties komen daar voor in de plaats en hoe moeten we die inrichten?

De sprekers in deze serie stellen hun diagnose en geven alternatieven. Wat kunnen we doen om weer vaste grond onder de voeten te krijgen?

Met wie?

Met o.a. prof. dr. Ewald Engelen over de schuldeneconomie, prof. dr. Ira Helsloot over doorgeslagen veiligheidsmaatregelen in Nederland, prof. dr. Kees van den Bos over het vertrouwen in de rechtspraak, dr. Charissa Freese over de toekomstige arbeidsmarkt, prof. dr. Philippe Delespaul over de GGZ en dr. Remko Broekhoven samen met Xandra Schutte, hoofdredacteur van De Groene Amsterdammer, over de journalistiek als waakhond van de democratie. Het volledige programma bekijk je hier.

Inschrijven voor studenten

Dit programma is voor alle studenten te volgen als onderdeel van de cursus 201600020 voor 7,5 ECTS. Voor de faculteit Sociale Wetenschappen zijn de inschrijvingsperiodes als volgt:

Reguliere inschrijving: 30 mei - 26 juni. Na-inschrijving: 22-23 augustus.