Waarom de polls Trumps winst misten

Interviewers die hoger opgeleid zijn en lid van de meerderheidsgroep maken de peilingen. Afkeer van de gevestigde orde wordt in de praktijk daardoor gemist.
Leestijd 1 minuut — Di 15 november 2016

Dat Trump zou triomferen zagen we niet aankomen en de Brexit was net zo'n verassing. In beide gevallen zaten de peilingen er naast. In een opiniestuk voor de Volkskrant schrijven Liesbeth Hulst (Rechten, VU) en prof. dr. Kees van den Bos (Rechtspsychologie, UU) dat dit komt omdat mensen die werken voor de gevestigde orde de peilingen maken. 'Mensen die niet tot de status quo behoren, verbergen hun afkeer van de elite tegen deze organisaties. Deze verborgen afkeer tegen het establishment speelt ook in Nederland.' Lager opgeleiden zeggen bijvoorbeeld tegen interviewers van de universiteit niet dat ze een afkeer hebben tegen Nederlandse rechters, en tegen interviewers die van het ROC komen wel. 'De universiteit maakt deel uit van de gevestigde orde en behoort niet tot de levenssfeer van lager opgeleiden'. Moslims geven aan interviewers die een hoofddoek dragen ook andere antwoorden, dan aan iemand zonder hoofddoek. Van den Bos en Hulst verwachten dat dit alles een rol gaat spelen bij de Tweede Kamerverkiezingen op 15 maart 2017. Het is dus verstandig ons niet al te veel te laten leiden door de peilingen.

Op 21 september bij SG op het podium zei prof. Kees van den Bos al:Mijn voorspelling is dat op 3 november, Trump meer stemmen haalt dan de opinie-polls nu uitwijzen. In de reeks 'Op losse schroeven' sprak hij over de gebrekkige opiniepeilingen en het onderzoek naar vertrouwen in de maatschappij en de politiek. Kijk de lezing 'Wantrouwen en het recht' terug.