Schrijf je in voor de studiepuntcursus 'Tegen de stroom in'

Studenten opgelet! Een serie over dwarsdenkers en tegengeluiden. Wetenschappers, experts en opiniemakers over alternatieve ideeën. Wat moet er gebeuren om die succesvol te maken?
Leestijd 2 minuten — Do 25 mei 2017

Mis je nog een aantal studiepunten, en wil je verder kijken dan je eigen discipline in blok 1 van het jaar 2017-2018? Studium Generale organiseert in samenwerking met de faculteit Sociale Wetenschappen de interdisciplinaire lezingenserie 'Tegen de stroom in'. Deze reeks is natuurlijk voor iedereen toegankelijk, maar is ook onderdeel van het curriculum.

WAAR GAAT HET OVER?

Van klimaatverandering tot migratie en emancipatie: de wereld staat niet stil. De roep om maatschappelijke verandering is groot. Net als in het verleden zijn er tegenwoordig talloze initiatieven en stromingen die hieraan bijdragen: zoals het basisinkomen, de groene economie en het feminisme. Zo willen ze bestaande instituties in beweging brengen: niet alleen de wet- en regelgeving, maar ook onze informele gedragsregels en gewoontes.

In deze serie komen wetenschappers, experts en opiniemakers aan het woord. Wanneer is een alternatief of stroming succesvol? Welke rol speelt geld en neoliberaal denken? En verliest elke stroming uiteindelijk aan kracht en relevantie?

MET WIE, OVER WAT?

Met o.a. Rutger Bregman (De Correspondent) over het basisinkomen - waarom moeten we eigenlijk werken voor ons geld?, prof. Koen Frenken (UU) over de deeleconomie - is sharing echt caring?, prof. Maaike Meijer en Justine van de Beek over het feminisme 3.0, prof. Tom van der Meer over de staat van de NL'se democratie (hint: het gaat fantatisch!). Daarnaast zijn er nog andere thema's die aan bod komen: het internet als nieuwe openbare ruimte, en migratie & integratie in Nederland. Per lezing zijn er twee sprekers, die een ander standpunt verkondigen. Achteraf is er natuurlijk uitgebreid tijd voor discussie met de zaal.

WANNEER?

8 woensdagavonden van 20.00 tot 21.30u in de Aula van het Academiegebouw, vanaf 6 september.

INSCHRIJVEN VOOR STUDENTEN

Dit programma is voor alle studenten te volgen als onderdeel van de cursus 201600020 voor 7,5 ECTS. In Osiris heet het vak dan ook Open samenlevingen en de kracht van instituties. Voor de faculteit Sociale Wetenschappen zijn de inschrijvingsperiodes als volgt: 29 mei t/m 25 juni. Na-inschrijving 21 en 22 augustus 2017