Weer een schandaal in de auto-industrie

De Europese Onderzoeksvereniging voor Milieu en Gezondheid in de Transportsector (EUGT) heeft proeven op mensen uitgevoerd. Maar niet alleen dit onderzoek is problematisch aan uitlaatgassen.
Leestijd 2 minuten — Ma 29 januari 2018

Eerder werd bekend dat de EUGT proeven met stikstof op apen deed. Nu blijken niet alleen apen, maar ook mensen te zijn gebruikt voor onderzoek naar uitlaatgassen, meldt de NOS. De gevolgen van verschillende stikstof-concentraties zijn door de EUGT bij 25 jonge personen onderzocht met een zogeheten 'kortetermijn-inhalatieonderzoek' in het universiteitsziekenhuis in Aken. Volgens de onderzoekers zou het inademen van het gas geen negatieve gevolgen hebben gehad op de proefpersonen. Het rapport is gefinancieerd door Volkswagen, BMW en autofabrikant Daimler, die onder andere Mercedes-auto's produceert. Daimler zegt zich van dit onderzoek te distantiëren en stelt dat het niet strookt met hun waarden en ethische principes.

Ziek door vieze lucht

Veel dieselauto's stoten meer vervuilende gassen uit dan wettelijk is toegestaan. Volkswagen sjoemelde jarenlang met testresultaten van de stikstofwaarden in hun auto's. En dat is zorgelijk, want luchtvervuiling staat wereldwijd in de top tien van doodsoorzaken. Epidemioloog prof. Jordi Sunyer verdiepte zich ook in de effecten van luchtvervuiling op baby's en kinderen, en vertelde hierover tijdens de lezing 'It's in the air'. In tegenstelling tot de EUGT vond Sunyer wel degelijk schadelijke effecten. Baby's van vrouwen die tijdens hun zwangerschap in aanraking geweest zijn met luchtvervuiling, hebben volgens hem een vergroot risico op ADHD, leerproblemen, en op latere leeftijd Alzheimer en Parkinson. Epidemioloog prof. dr. Bert Brunekreef sluit zich hierbij aan en ook hij waarschuwt voor de gevaren van luchtvervuiling. Volgens Brunekreef hanteert de VS veel strengere regels en bepleit ook de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) andere normen dan diegene die wij in Europa naleven.

Gassendilemma

Er valt nog heel wat te verbeteren dus. Maar dat is niet eenvoudig. Om de uitstoot van stikstof te reduceren is namelijk meer brandstof nodig. En laat dat net hetgeen zijn dat zorgt voor de uitstoot van CO2 en daarmee de opwarming van de aarde. Een lastig dilemma. Steden moeten in ieder geval "zorgen voor wijken met veel vegetatie, dat zorgt voor gezondere lucht. En meer elektrisch vervoer in de steden," bepleit Sunyer.

Meer horen over vervuiling? Al onze lezingen binnen dit thema zijn te bekijken in het archief 'Milieu & Klimaat'.