Als het er somber uitziet zijn er altijd nog films

Eén ding is er voor programmamaker Laura Mol de afgelopen tijd niet veranderd. Haar bovengemiddeld hoge filmconsumptie. Van romcom tot sci-fi, vrijwel dagelijks dompelt ze zich opnieuw onder. Gemakkelijke afleiding, of zijn films meer dan dat?
Leestijd 5 minuten — Ma 15 juni 2020

Wat kijk jij tijdens de coronacrisis? Ga je voor een vrolijke noot, zoals musicalhit La La Land? Of voed je liever je angst voor sociale ineenstorting met virusuitbraakfilm Contagion, één van de meest gestreamde films van 2020? Kies je voor een zorgeloze romantische klassieker als Bridget Jones’ Diary? Of sorteer je alvast voor op een naderende apocalyps met blockbuster Mad Max: Fury Road? Volgens velen is cinema de ultieme vorm van escapisme. Maar is dat eigenlijk wel zo?

Ik hou van films. Pre-corona ging ik wekelijks naar de bioscoop. Het liefst alleen. Even twee uur voor mezelf. Even ontsnappen aan de realiteit. Bijvoorbeeld met de nieuwste verfilming van Jane Austens Emma, een kostuumdrama over de romantische verwikkelingen van een jonge vrouw in 19de eeuws Engeland. Op het eerste gezicht is die film onvergelijkbaar met Sorry we missed you, een hedendaags sociaal-realistisch drama over een onderbetaalde pakketbezorger. Luchtige romantiek tegenover de harde realiteit. Toch is dit een valse tegenstelling.

Hollywood, maar ook de Europese arthouse of Bollywood, bestaat niet in een vacuüm. Elementen van de realiteit lopen over in films, of de filmmakers het willen of niet. Omdat mensen schrijven over wat ze kennen. Het is onmogelijk om het echte leven uit films te mijden, of het nu gaat om een western, een sprookje of een zombiefilm. Dat maakt elke film dan ook inherent politiek, zelfs als een filmmaker zegt dat de film niet politiek bedoeld is. Hun werk vertegenwoordigt bedoeld of onbedoeld een reeks normen en waarden en laat deze zien aan de kijker.

Ik heb het niet alleen over verhaallijnen. Nee. Als je een film maakt, is elke creatieve en zakelijke beslissing die je neemt een politieke beslissing. Wie regisseert? Waar speelt de film zich af, waar wordt hij opgenomen? Welk lichaamstype, gender of etnische diversiteit hebben de acteurs? Hoe vrouwelijke personages zich kleden. Hoe ze zich gedragen ten opzichte van hun mannelijke tegenhangers. Alles doet er toe. Zelfs in ogenschijnlijk apolitieke animatiefilms. Als je me niet gelooft, kijk dan naar de lezing waarin mediawetenschapper dr. Dan Hassler Forest (UU) uitlegt waarom de Lion King een fascistische film is.

Begrijp me niet verkeerd. Dit is geen oproep om je ontspannen filmavondje op te geven voor een politieke analyse. Natuurlijk bieden films ook afleiding. Ze kunnen je meevoeren, ontroeren en troost bieden. Maar mijn punt is dat je bij het kijken van een film nooit helemaal aan de werkelijkheid kan ontsnappen. Films kunnen zelfs dingen over onze wereld onthullen die we zelf misschien nog niet hebben gezien. Dit is vooral het geval in sciencefiction- en fantasyfilms, het genre dat het meest wordt ‘beschuldigd’ van escapisme. Sciencefiction gaat over het begrijpen van wat ons menselijk maakt door de verkenning van het onmenselijke. Al decennia lang houdt het genre een spiegel voor wie we zijn. En het loont de moeite om je daar als kijker in te verdiepen.

Sommige films zijn zo goed, die veranderen je een beetje. Dan is er een ‘voor’ en ‘na’. Welke dat zijn is natuurlijk persoonlijk. Wanneer ik een film heb gezien die me raakt, zoek ik vervolgens meestal op YouTube naar video-essays. Het is een subgenre op zich. Filmstudenten en hobbyisten laten zien waarom sommige beelden of dialogen werken of juist niet. Kanalen zoals Now You See ItLike Stories of Old, The Take, Nerdwriter en Lessons from the Screenplay, plaatsen films in historische, politieke en culturele context. Het geeft een extra laag aan de ervaring van een film. Dat je denkt: die ga ik nog een keer kijken!

Hieronder drie pareltjes die voor mij een herhaling waard zijn in een crisistijd en absoluut een ‘voor’ en ‘na’ hebben. Films die me gegrepen hebben en niet meer loslieten.