Wat hebben we aan Ruttes excuses voor het slavernijverleden?

Het kabinet gaat namens Nederland excuses maken voor het slavernijverleden. Waarom is sorry zeggen zo belangrijk? En wat bereiken we er mee?
Leestijd 1 minuut — Di 8 november 2022

Hoe moeten we omgaan met het slavernijverleden van Nederland? In 2021, tijdens Keti Koti, presenteerde het Adviescollege Dialooggroep Slavernijverleden hierover hun advies. De eerste stap: sorry zeggen. De Nederlandse staat moet excuses maken voor hun slavernijverleden. Mark Rutte vond dit destijds geen goed idee. Niet alleen omdat het volgens hem wel erg lang geleden is, maar ook omdat een “sorry” voor verdere polarisatie in de samenleving zou zorgen. Maar het tij is nu dan toch gekeerd: het kabinet gaat officieel hun excuses aanbieden voor de grote rol die Nederland heeft gehad in de slavenhandel en slavernij. Een historisch moment.

Excuses zijn een onderdeel van verwerking, maar met alleen excuses maken komen we er niet. Het is volgens het adviescollege van belang dat we ook erkennen dat slavernij en slavenhandel misdrijven waren tegen de menselijkheid en dat de gevolgen tegenwoordig nog relevant en voelbaar zijn. Daarna is er werk aan de winkel, want we moeten voorbij de excuses en richting herstel.

Hoe herstellen we historisch onrecht? Dit kan alleen door de hedendaagse gevolgen integraal en systemisch aan te pakken. Wat er precies moet gebeuren hiervoor, bespraken we met prof. Nicole Immler (UvH) dr. René Koekkoek (UU) en Urwin Vyent (directeur bij NiNsee) in een talkshow over het koloniale verleden van Nederland. Hoe bestrijden we institutioneel racisme? En hoe zorgen we dat er een structurele dialoog over herstelmaatregelen wordt gevoerd?