Geweest

Laad meer

Video's

Laad meer

Podcasts

Laad meer

Artikelen

Laad meer

Over deze serie

Lezingen over de maakbaarheid van het onderwijs en de samenleving. Wat werkt wel op school en wat niet? Van iPadscholen tot toetsgekte. Wat zegt de wetenschap?

Over het onderwijs heeft iedereen wel een mening. Steve Jobsscholen, Iederwijs of de Vrije School: nieuwe methodes worden de hemel in geprezen of verguisd. Het publieke debat kenmerkt zich helaas eerder door emoties dan door steekhoudende argumenten of bewijs. Welke onderwijsvernieuwingen werken wel en wat kan volgens de wetenschap de prullenbak in?

Steeds vroeger beginnen we met toetsen en testen van kinderen. Je bent nooit te oud om te leren, maar kan je wel té jong zijn? De Cito-toets speelt een grote rol, leidt dit tot meer teaching to the test? Wat moet je kinderen bijbrengen op school, alleen rekenen en taal of is er meer? En hoe verschillen jongens en meisjes?

Goed onderwijs met kansen voor ieder kind, dat willen we allemaal. Maar welke taken liggen bij de school, de ouders en breder in de samenleving? Is onderwijs het middel tot een maakbare samenleving? Wetenschappers uit verschillende disciplines onderzoeken onderwijs, in het bijzonder vanuit het perspectief van de opvoeding, en koppelen dit aan de actualiteit.

STUDIEWAARDEERBAAR

Dit programma is voor alle studenten te volgen als onderdeel van de cursus 200500034 voor 7,5 ECTS. Je kunt je nog steeds inschrijven voor de cursus via de studenteninformatiesite van het STIP. Volg de instructies op deze pagina en stuur je brief t.a.v. Annette Kroeze. Uiteraard is deze serie ook voor niet-studenten (zonder inschrijving) toegankelijk.

Discussieer mee via #SgOnderwijs

WOENSDAG 3 SEPTEMBER

Onderwijs, een kunde

Prof. dr. Willem Koops (Ontwikkelingspsychologie, UU) en dr. Bas Levering (Pedagogiek, UU)

WOENSDAG 10 SEPTEMBER

Wie weet het beter?

Prof. dr. Paul A. Kirschner (Onderwijswetenschappen, OU)

WOENSDAG 17 SEPTEMBER

Toetsgekte en prestatiedruk

Prof. dr. Sieneke Goorhuis-Brouwer (Early Childhood, Stenden University) en dr. Cor Sluijter (Directeur Cito Psychometrisch Onderzoeks Centrum)

WOENSDAG 24 SEPTEMBER

Het nieuwe leren

Prof. dr. Monique Volman (Onderwijskunde, UvA)

WOENSDAG 1 OKTOBER

Jongenscrisis of meisjessucces?

Prof. dr. Greetje Timmerman (Jeugd als sociaal verschijnsel, RUG)

WOENSDAG 8 OKTOBER

Onderwijs voor de toekomst

Prof. dr. Peter van Lieshout (Theorie van de zorg, UU en raadslid WRR)

WOENSDAG 15 OKTOBER

Kan burgerschap geleerd worden?

Met prof. dr. Micha de Winter (Pedagogiek, UU) en prof. dr. Gert Biesta (Onderwijskunde, Universiteit Luxemburg)

WOENSDAG 22 OKTOBER

Instructiecollege voor studenten

Senaatszaal, Academiegebouw

WOENSDAG 29 OKTOBER

Onderwijs en mensenrechten

Prof. dr. Barbara Oomen (Sociologie van de mensenrechten, UU)