Over de bloemetjes en de bijtjes

Aankomend

Geen aankomende events

Geweest

Nog geen events geweest

Over deze serie

Seks is overal. Toch gaan we er steeds krampachtiger mee om. We klagen over seksualisering en tegelijkertijd durven ouders er nauwelijks met hun kinderen over te praten. Was de seksuele revolutie van de jaren '60 toch niet zo bevrijdend?

Freud maakte een einde aan de gedachte dat kinderen geen seksuele wezens zouden zijn. Volgens zijn leer was seksualiteit vaak de oorzaak van veel ellende. De Amsterdamse zedenzaak en misbruikschandalen binnen de katholieke kerk versterken die negatieve associaties van kinderen met seks. De aandacht richt zich daardoor vooral op de preventie van misbruik. De vraag blijft: hoe gaan we op een goede manier om met seksualiteit van kinderen als een normaal iets?

Kunnen we de 'bloemetjes en bijtjes' uit de taboesfeer halen? Als kinderen te jong zijn, snappen ze het niet, maar ze vinden het gênant om er over te praten als ze zelf al op ontdekkingstocht zijn gegaan. Hoe verloopt de normale seksuele ontwikkeling en wat als je niet 'normaal' bent?

Wetenschappers uit verschillende disciplines onderzoeken seksuele ontwikkeling in het bijzonder vanuit het perspectief van opvoeding en koppelen dit aan de actualiteit.

Studiewaardeerbaar

Dit programma, i.s.m. de faculteit Sociale Wetenschappen, is voor alle studenten te volgen als onderdeel van de cursus 200500034 voor 7,5 ECTS. Tijdens de na-inschrijvingsdagen kun je je hier nog voor aanmelden.

Het programma is gewijzigd t.o.v. het boekje. Hieronder staat de juiste volgorde.

WOENSDAG 4 SEPTEMBER

JONGENS EN MEISJES
Dr. Martine Delfos (Psychologie, PICOWO)

WOENSDAG 11 SEPTEMBER