De magie van wiskunde

Leestijd 1 minuut — Vr 16 april 2010
Mathematics

De gemiddelde scholier zal wiskunde een vak vinden voor nerds. Niets van waar, volgens Frits Beukers, hoogleraar wiskunde aan de UU en medeorganisator van het Nederlands Mathematisch Congres 2010 dat in Utrecht plaatsvindt op 22 en 23 april. Wiskunde is hoogst relevant voor het dagelijks leven, het kan heel spannend zijn en zelfs magisch.

Volgens Beukers is het negatieve imago van wiskunde hardnekkig. Cijfers, formules en berekeningen: het maakt mensen een beetje bang. Toch is dit niet terecht. Wat te denken van praktische zaken als je kansen in de voetbaltoto, de winstvoorspellingen op de beurs of de fascinatie met lievelingsgetallen die veel mensen hebben.

Maar ook ingewikkeldere fenomenen, zoals oneindigheid en de grenzen van het meten en weten kunnen via wiskunde benaderd worden en op een verrassende manier deuren openen naar andere disciplines, zoals kunst of muziek.

Op donderdagavond 22 april verzorgt prof. David Acheson (Mathematics, Oxford) de publiekslezing tijdens het Mathematisch Congres en zal hij laten zien en horen hoe wiskunde bijvoorbeeld samenhangt met magie en de elektrische gitaar. Iedereen is welkom. Je hoeft geen nerd te zijn (het mag wel).