Interviews met Herman Philipse en Vincent Icke

Coen Brummer in gesprek met Vincent Icke en Herman Philipse over wetenschap en filosofie
Leestijd 1 minuut — Wo 28 juli 2010

Onlangs voerde Coen Brummer, student geschiedenis en filosofie aan de Universiteit Utrecht, twee gesprekken voor het radioprogramma OBA Live. Professor Vincent Icke en professor Herman Philipse schoven bij hem aan tafel om te praten over wetenschap en filosofie (dit gesprek is inmiddels helaas niet meer terug te luisteren via de site van OBA Live).

Vincent Icke is naast wetenschapper ook kunstenaar. Met Coen Brummer praatte hij onder andere over het pleidooi dat hij in NRC Handelsblad hield voor 'nutteloze' wetenschap. Dit voorjaar hield hij de jaarlijkse Kunst- en Wetenschapslezing over de manier waarop zijn artistieke en academische werk met elkaar te maken hebben. In beide disciplines spelen het toeval en het 'nutteloze' een belangrijke rol. Je leest meer over deze lezing bij Onderzoeker van het toeval: Vincent Icke over kunst en wetenschap.

Herman Philipse is universiteitshoogleraar, maar ook een bekende deelnemer aan het publieke debat over religie en atheïsme. Coen Brummer vraagt in zijn gesprek aan Philipse hoe sterk de Nederlandse seculiere staat is. Meer weten? Herman Philipse hield bij Studium Generale meerdere lezingenseries over bijvoorbeeld Atheïsme en de botsing van ideeën over staat en religie. Op het blog lees je meer over de reeks Betrouwbare kennis die Philipse dit voorjaar gaf.