Aftellen: Zwarte gaten

Wat prikkelt de verbeelding meer dan de notie van zwarte gaten?
Leestijd 1 minuut — Zo 8 augustus 2010
Zwarte gaten

Ze zijn niet alleen de fascinatie van natuur- en sterrenkundigen, sinds de relativiteitstheorie van Albert Einstein het bestaan van zwarte gaten voorspelde. Ook dichters laten zich inspireren door dat verschijnsel dat haast niet voor te stellen is en zich ver weg in het heelal bevindt.

Een zwart gat is een natuurkundig fenomeen dat bestaat uit oneindig dicht op elkaar gepakte massa. Het vormt letterlijk een gat in de kosmos. Maar het idee raakt ook aan filosofische vragen over ruimte en tijd, en over de plaats van de mens die ze aanschouwt.

Op deze avond gewijd aan het zwarte gat, in samenwerking met literair tijdschrift De Gids, geeft snaartheoreticus prof. dr. Herman Verlinde (Natuurkunde, Princeton University) een lezing. Dichters Maria Barnas en Anne Vegter dragen poëzie voor.

Een gevarieerd programma voor een lange, donkere winteravond. Kom ook op dinsdag 14 december naar het Academiegebouw!