SINT: posters van slechtheiligman mogen blijven

Was het een storm in een glas water of misschien een slimme marketingtruc?
Leestijd 2 minuten — Vr 12 november 2010

De poster van de horrorfilm SINT, met daarop een zombieachtige Sinterklaas op een hellepaard, deed veel stof opwaaien. Opvallend; de heftigste reactie op de poster kwam niet van bezorgde ouders, maar van Johan Nijenhuis, regisseur van films als Costa! – waarmee hij zich toch niet laat kennen als het braafste jongetje van de klas. Nu is in het College van Beroep van de Reclame Code Commissie de uitspraak bevestigd dat de poster mag blijven hangen. Professor Willem Koops, Universiteitshoogleraar en decaan van de Faculteit Sociale en Gedragswetenschappen, en auteur van het boek Sinterklaas verklaard, werd 'platgebeld' om zijn deskundig oordeel, maar vond het geen moeilijke kwestie.

'Geen kind onder de vijf jaar zal aan die poster ook maar iets bijzonders zien,' zo stelt hij. Zoals ook het College van Beroep benadrukt: je moet van heel dichtbij de poster bestuderen, wil je het enge gezicht van de Sint goed kunnen zien. 'Bovendien,' zegt Koops, 'zijn er heel wat schrikbarendere posters in de steden te vinden.' Een argument tegen het verbieden van de poster is de fantasierijke aard die het Sint Nicolaasritueel toch al heeft. In vele discussies, onder andere aan de tafel van De wereld draait door, kwam dit naar voren en ook Willem Koops brengt dit in stelling: 'Ouders die voldoende fantasierijk zijn om hun kindje in Sinterklaas te doen geloven zijn zonodig ook wel in staat te verzinnen dat de Sint op de poster een heel oude hulpsinterklaas is. Of dat hij heel moe is.' Beter, zegt Koops, zou het zijn om iets te doen tegen al die posters met de Kerstman: dat is 'een door Coca-Cola uitgevonden schreeuwlelijk met overgewicht'.