Bierviltje

Bij het afscheid van prof. dr. Hans Stoof als rector magnificus van de Universiteit Utrecht
Leestijd 2 minuten — Za 26 maart 2011

Bierviltje is geen academisch woord, maar ik zal betogen dat het dat wel zou moeten zijn. Onze rector Hans Stoof is hiervan het levende bewijs.

De term bierviltje leerde ik op het Ministerie van Landbouw om een globale berekening aan te duiden, waardoor een beleidsafweging mogelijk wordt. Er zijn weinigen die de kunst verstaan. Vaak had de minister geen idee van grootteorde. Oh, slechts enkele honderdduizenden kippen besmet (dat betekent dat een op de tien huishoudens dioxinekip eet). Maagzuurremmers in het ziekenfondspakket? (Dat was wel 2 % van het BNP). En is ons milieu er nou beter aan toe, of is alleen de toename in de vervuiling minder snel dan gedacht?

De ministers zagen het niet. Hans Stoof kan dit wel, zelfs zonder bierviltje, uit zijn hoofd. 250 miljoen bezuinigingen vanuit Den Haag? Vuistregel is dat de Universiteit Utrecht daarvan een zevende tot een achtste van op zijn bord gesmeerd krijgt. Dat wordt dan zo'n 30 a 35 miljoen. De soep wordt iets minder heet gegeten, maar 80% zal wel doorgaan. Op ons budget van pak hem beet 750 miljoen, waarvan twee derde van de overheid, is dat al gauw zo'n vijf procent. Verdeel dit over zeven faculteiten, vijftig bacheloropleidingen, waarvan vier Engelstalig, 175 masterprogramma's en reken met studentenaantallen van zo'n 30.000, een gemiddeld uitvalpercentage van 20% en een studieduur van 4,3 jaar, dan zal dat, zonder selectie aan de poort en een gemiddelde verhoging van de collegegelden van 5% per jaar, uitkomen op een bezuiniging in de komen jaren, vergelijkbaar met ca 2 fte per onderdeel. Dat zijn de zwaarste bezuinigingen sinds de jaren '80! Hebben we het dan nog over kwaliteit van onderwijs en investeren in de Nederlandse kenniseconomie? Nee, dus. Hans maak je niets wijs.

Gecijferdheid is onmisbaar voor elke academicus. Amherst College benoemde writing, global comprehension, visual understanding en quantitative skills als vaardigheden die ontwikkeld horen te zijn bij iedereen die onafhankelijk wil kunnen denken. Ik pleit dus voor het rekenen op bierviltjes als academische vaardigheid. Tijd voor een campagne met Hans Stoof als rolmodel! Na je vakantie beginnen?