Dinsdag 28 juni: Wetenschap, film en debat. Kom ook!

Prof. Henk Kummeling over Children of Men
Leestijd 2 minuten — Do 23 juni 2011

Laatste film in het kader van de serie Science & fiction ingeleid door decaan Henk Kummeling

Ook dit jaar organiseerde de Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap en het Louis Hartlooper Complex een serie betekenisvolle films met een toelichting vanuit wetenschappelijke hoek die tot nadenken en debat aanzet. De titel van de filmreeks is dit jaar 'Science & Fiction: de ideale samenleving'.

Aaanstaande dinsdag 28 juni vanaf 19.00 uur is iedereen welkom in het Louis Hartlooper Complex. De film Children of men zal van inleiding worden voorzien door staatsrechtsdeskundige en decaan Recht en Bestuur prof. Henk Kummeling en afgesloten worden met een debat. Kaartjes kosten € 8,50/€ 7 en zijn verkrijgbaar bij de kassa.

Twee weken geleden leidde dr. Albert Meijer (Bestuurskunde) de discussie na de film ExistenZ, over mensen die verdwalen in een futuristische gamewereld. Werkelijkheid en virtuele wereld zijn niet meer van elkaar te scheiden. Uiteindelijk stellen de personages elkaar de vraag hoeveel ruimte er is voor vrije wil in games en in hun leven. De gameontwerpster antwoord met een poëtisch: 'just a little, just enough to make life interesting'.

In de geest van de film riep Meijer ons op te strijden voor onze vrijheid op internet. Onze burgerrechten zijn bevochten in de Franse en Amerikaanse revolutie, maar wie bepaalt de spelregels op internet? De gameontwerpers, de webbouwers? Inderdaad, zo stelt Meijer, code is law. Wie programmeert bepaalt de regels van het verkeer op internet en dus onze vrijheid. Het is aan ons die terug te winnen.

Aanstaande dinsdag is het dus de beurt aan de film Children of men uit 2006, naar het boek van P.D. James. De film vertelt het verhaal van een mysterieus virus dat de mensheid onvruchtbaar heeft gemaakt en een reëel gevaar vormt voor het voortbestaan van de menselijk soort. Tussen 2009 en 2027 worden geen kinderen meer geboren en dan komt het rampzalige nieuws dat de laatstgeboren persoon, een achttienjarige, om het leven gekomen is. De journalist Theodore Faron krijgt de mission impossible om de meest gezochte persoon op aarde te beschermen: de laatste zwangere vrouw ter wereld.

Wat zegt deze film over de huidige samenleving en onze ideeën en idealen? Speelt de mens een doorslaggevende rol in toekomstige ontwikkelingen? Ga in debat met prof. Henk Kummeling over dit futuristische drama.