Geen gevoel meer met de materie

Magnetronmaaltijden, Ikea-meubels en massaal geproduceerde kleding: tegenwoordig hoeven we niets meer zelf te maken aangezien je vrijwel alles kant en klaar in de winkel kunt kopen.
Leestijd 2 minuten — Vr 23 maart 2012

De vraag is of we door alle technologische ontwikkelingen de fysieke verbinding met de wereld niet kwijtraken. Computers of machines fabriceren de meeste producten en zelden maakt men meer iets met de hand. Missen we deze tactiliteit en handvaardigheid dan niet?

Volgens de kunstenares Monika Auch hoeven we de tactiliteit met de materie niet te verliezen. Zij verruilde de geneeskunde voor een opleiding aan de Rietveld Academie in Amsterdam. Ze is nu geen arts meer, maar werkzaam als autonoom kunstenares, en met succes. Centraal in haar werk staat de connectie van wetenschap met kunst. Auch wil juist de nieuwe technieken combineren met het handwerk en de bijbehorende ambachten. Zo weeft ze stoffen, zeefdrukt ze prints en maakt ze gebruik van de 3D-printer. De snelle technieken hoeven de oude ambachten niet in de weg te staan, ze zijn ook verenigbaar zo bewijst Auch.

Daarnaast ontstaan er door de nieuwe technologische ontwikkelingen juist een nieuwe herwaardering en interesse voor ambachtelijke handmatige maakprocessen. We hoeven het gevoel met de materie niet kwijt te raken. Noch hoeft een kunstenaar het gevoel met de wetenschap verliezen, volgens Monika Auch. De twee ogenschijnlijk onverenigbare vakgebieden hebben soms meer met elkaar gemeen dan je op het eerste gezicht zou denken.

Haar carrièreswitch betekent niet dat Auch zich helemaal niet meer bezighoudt met de wetenschap. Integendeel, ze richt zich juist op de wetenschap en maakt in haar werk ook gebruik van de nieuwste technologieën. Haar studie geneeskunde is ze ook niet vergeten. Zo liet ze vorig jaar, tijdens de expositie 'Kunst en wetenschap - innovatie en erfgoed', de gelijkenis zien tussen anatomisch-embryologische structuren en eigentijdse sculpturen. Haar werk dient ter illustratie van de geneeskunde en gaat een dialoog aan met de anatomische preparaten in de vitrines. Auchs medische achtergrond is ook duidelijk aanwezig in haar gedetailleerde textielwerk en 'smart materials'. Door het gebruik van zowel tactiele als digitale technieken doet de stof organisch en futuristisch aan.

Monika Auch organiseerde eerder een solotentoonstelling in samenwerking met Stichting Qua Art - Qua Science. Dit is een samenwerkingsproject van de Universiteit Twente en de Galerie Beeld en Aambeeld in Enschede. Deze stichting is actief op het raakvlak van kunst en wetenschap. Deze zijn helemaal niet zo verschillend, aldus Auch. Ze denkt dat kunst, intuïtie en wetenschap geen aparte manieren van denken vereisen. Daarnaast verschillen de dokter en de kunstenaar in grondbeginsel niet zoveel van elkaar. Ze maken beiden gebruik van zowel hun hoofd als hun handen.