Het nieuwe traineeship

Het is een bekend verhaal: diploma op zak, een uitgebreid CV opgebouwd en de wilde haren verloren na de studententijd. Tijd om aan het werk te gaan dus.
Leestijd 1 minuut — Ma 25 juni 2012

Maar het kan lastig zijn om de verbinding te maken tussen je academische opleiding en een maatschappelijke carrière. Een groot aantal studenten is lange tijd op zoek voordat zij een baan hebben gevonden. Komt dat door de crisis? Volgens DUB niet, volgens hen is het gebruikelijk onder hoogopgeleiden dat het even duurt voordat je een passende baan hebt gevonden.

Wie niet van plan is om in pyjama, met de laptop op schoot, de komende maanden door te brengen, kan zich aanmelden voor een traineeship. Onlangs is er een nieuw concept gestart: Het Nieuwe Traineeship. Gedurende vijf maanden, acht uur per week, worden pas afgestudeerden klaargestoomd voor de arbeidsmarkt. Het programma is opgebouwd uit vier delen: coaching, training, bedrijfsbezoek en een 'reality case'. Je volgt workshops waarin je op zoek gaat naar je ambities en mogelijkheden. Daarnaast krijg je trainingen die je voorbereiden op solliciteren, het gebruik van social media, en het opbouwen van je eigen netwerk. Vervolgens ga je deze kennis in de praktijk brengen tijdens het bezoeken van een aantal bedrijven. En uiteindelijk ga je aan de slag met een realistisch probleem dat je samen met studiegenoten moet oplossen: hiermee kun je de opgedane kennis toepassen en ontdek je wat wel of niet bij je past.