Bouwen met cellen

Clevers identificeerde voor het eerst stamcellen in de darm en kweekte ze in een petrischaaltje op tot duizenden cellen.
Leestijd 1 minuut — Ma 28 januari 2013

Vrijdag 25 januari sprak Hans Clevers (KNAW-president en hoogleraar Moleculaire Genetica aan de Universiteit Utrecht en het Universitair Medisch Centrum) bij De Wereld Leert Door over zijn onderzoek naar stamcellen (kijk hier terug). Deze week publiceert hij in Nature zijn bevindingen, namelijk dat dit nu ook kan met leverstamcellen. Stamcellen bleken in staat de lever te repareren van muizen met een leverbeschadiging. Deze doorbraak biedt mogelijkheden voor de honderdduizenden leverpatiënten wereldwijd.

Al eerder sprak prof. dr. Carlijn Bouten bij Studium Generale over deze zogenaamde 'regeneratieve geneeskunde'. Bouten legt zich met name toe op het kweken van hele organen. De lezing kun je hier terug zien. Op 6 februari is Hans Clevers bij Studium Generale en spreekt in de serie 'Op 't randje' over de taak van de KNAW, namelijk het waarborgen van kwaliteit van de wetenschap en hoe die zich verhoudt tot wetenschap aan de grenzen van het weten. Wil je hier bij zijn, kom naar het Academiegebouw om 20.00 uur.