Universiteit Utrecht gefeliciteerd!

Afgelopen dinsdag vierde de universiteit haar 377e verjaardag. Hoe doe je dat?
Leestijd 1 minuut — Za 30 maart 2013

Met cadeaus natuurlijk! In een bomvolle Domkerk werden ceremonieel eredoctoraten en docentenprijzen uitgereikt. De loftrompet werd gestoken over de universiteit, de wetenschappers en de studenten die daar deel van uitmaken. “Je mag niet van jezelf zeggen dat je de beste bent, maar de Universiteit Utrecht staat er wel heel goed voor”, aldus de zichtbaar trotse rector magnificus Bert van der Zwaan.

Prof. dr. Frans de Waal ontving het eredoctoraat vanwege zijn invloedrijke, discipline overschrijdende onderzoeken en boeken. Zijn inzichten waren een eye-opener voor biologen, psychologen en misschien zelfs voor ethici. In zijn diesrede horen en zien we dat apen niet alleen spelen en de sterkste willen zijn, maar dat ze verzoenen en zelfs een rechtvaardigheidsgevoel lijken te hebben.

Het andere eredoctoraat ging naar prof. dr. Avner Greif, hoogleraar Economie aan de Universiteit van Stanford. Greif zoekt naar de samenhang tussen de aard en stabiliteit van instituties en het succes van de samenlevingen waarbinnen deze instituties functioneren. Greif is in staat om zijn bevindingen voor instituties in het verleden te vertalen naar gevolgen voor hedendaagse instituties. Volgens zijn erepromotoren, de Utrechtse hoogleraar economie Stephanie Rosenkranz en de Utrechtse hoogleraar sociologie Vincent Buskens, is het onderzoek van Avner Greif van groot belang voor de ontwikkeling van effectieve en efficiënte instituties om processen in de moderne maatschappij te optimaliseren.

Hier kun je zien hoe een traditionele diesviering eraan toegaat.