De recessie ontgroeid?

Dijsselbloem op bezoek bij UU over de toekomst van Europa
Leestijd 2 minuten — Do 7 november 2013

Afgelopen maandag sprak minister van Financiën en Eurogroep-baas Jeroen Dijsselbloem over de toekomst van Europa. Deze ziet hij positief in. De Eurzone was 'getraumatiseerd' toen Dijsselbloem aantrad als Eurogroep-baas, maar dat dal hebben we volgens hem inmiddels achtergelaten. Er hoeven geen zuidelijke landen uit de Euro te stappen om die te redden. De problemen waar ze daar mee te kampen hebben, zijn niet fundamenteel anders dan die in de noordelijke landen. Overal zijn er teveel schulden opgenomen. De pot moet de ketel niet verwijten dat die zwart ziet.

In de afgelopen maanden heeft de financiële crisis voor het eerst een lichtpunt gezien sinds 2008 doordat de Europese economie als geheel uit de recessie is gegroeid. Is het vertrouwen in de eurozone herwonnen? "De munt is het probleem niet", stelt Dijsselbloem. De problemen zaten daaronder. Het leiding geven aan de Eurozone is moeilijk in openheid. De crisis deed het sentiment tegen de Euro en Europa in het algemeen keren. Dit maakt politici onzeker, ze verkopen dan liever niet een impopulaire boodschap aan hun achterban. Toch hadden ze beter moeten uitleggen dat de crisis niet de schuld van de Euro was.

Nu we langzaamaan uit de crisis komen, moeten we kijken hoe we Europa sterk en gezond kunnen houden. Om als continent te kunnen blijven concurreren, moeten we het sociale model behouden, volgens Dijsselbloem. Dit is een verworvenheid die we moeten koesteren, zeker ten tijde van vergrijzing. Dijsselbloem: "Sociaal en sterk horen bij elkaar."

De Eurogroep-baas ontkent niet dat er iets gedaan moet worden aan de banken. Verder herstel van de EU is afhankelijk van herstel van de bankensector. Maar we moeten ook zelf opletten. We moeten voorkomen dat burgers en bedrijven schulden aangaan met goedkoop geld. Samen kunnen we zo de crisis steeds verder achter ons laten.

Dijsselbloem was in Utrecht op uitnodiging van de PvdA werkgroep Europa en de Utrecht University School of Economics. Lees ook het uitgebreide artikel 'Hoe Jeroen Dijsselbloem weeffouten uit de Euro haalt' op Sargasso.nl.