Aantekeningen maken

Pak tijdens college je kladblok i.p.v laptop
Leestijd 1 minuut — Di 11 februari 2014

Maak jij tijdens college aantekeningen op je laptop? Wissel die computer dan toch maar in voor het ouderwetse kladblok. Uit psychologisch onderzoek is gebleken dat studenten die meeschreven in plaats van meetypten met de docent beter scoorden op vragen over het betreffende college (bron: NRC, te lezen na inloggen). Hoewel, op de feitenvragen deden de beiden groepen het even goed, maar op de denkvragen blonken de kladblokstudenten uit. De laptopstudenten maakten wel méér aantekeningen maar deze waren vooral letterlijk. Doordat je met een pen in de hand minder snel bent dan op het toetstenbord, moet je uit de informatie die de docent geeft een selectie maken en dus al deels verwerken. Je parafraseert, maakt een samenvatting of misschien zelfs een getekend schema. Dit helpt je de stof te begrijpen. Zelfs als de laptopstudenten gezegd werd dit ook te doen, maakten ze alsnóg letterlijke aantekeningen. Soms zijn dingen van vroeger, dus wel echt beter.