Passie voor muziek

We moeten nog 190 jaar archief doorspitten
Leestijd 3 minuten — Di 15 juli 2014

Studeren is meer dan in de collegebanken zitten.

Sarah Vermij (1988) was voorzitter van het Utrechts Studenten Concert en masterstudent Biology of Disease. Al op de middelbare school werd haar het USConcert aangeraden door haar toenmalige buurman die trompettist was. Maar toen ze eenmaal begon met studeren raakte ze haar viool niet meer aan. Pas in de loop van haar tweede studiejaar begon dat zodanig te knagen dat ze zich opgaf voor het USConcert: “Ik werd meteen gebeld door de orkestchef, deed een week later auditie, en stond drie weken later in het Concertgebouw van Amsterdam. De cultuur van het USConcert heeft me gegrepen en niet meer losgelaten. Ruim vier jaar later speel ik er nog steeds.”

Studentenmuziektraditie

Toch was haar keuze voor Utrecht niet ingegeven door de studentenmuziektraditie. De studie Liberal arts & sciences was de aanleiding voor Sarah om naar Utrecht te verhuizen. Van de maar liefst negen studentenmuziekgezelschappen, wist ze toen nog niet. Het USConcert heeft altijd zorgvuldig een archief bijgehouden. Dat archief wordt grotendeels bewaard in het depot van het Universiteitsmuseum. En dat gaan de studenten nu vertalen naar een tentoonstelling. Niet alleen over het USConcert zelf, maar ook over het studentenleven in de negentiende en twintigste eeuw, het culturele leven in Utrecht, en over de emancipatie van vrouwelijke studenten. Al is voorzichtigheid over dit onderwerp wel geboden: “We moeten nog 190 jaar archief doorspitten terwijl we allemaal drukke en ambitieuze studenten zijn. Maar we gaan er vol voor”, aldus Sarah.

USConcert

Het USConcert is opgericht in 1823 als commissie van het Utrechtsch Studenten Corps. In de negentiende eeuw was het lange tijd het epicentrum van het Utrechtse muzikale leven. Grootheden als Camille Saint-Saëns, Clara Schumann en Franz Liszt stonden met het USConcert op de planken. Na de Tweede Wereldoorlog liet het orkest zien dat het met zijn tijd mee kon gaan. Eerst mochten vrouwen van UVSV toetreden en later gingen de deuren open voor alle studenten in Utrecht. Het orkest werd steeds ambitieuzer. In 1998 bijvoorbeeld trok een karavaan van orkestleden met een circustent door Europa. In vier landen werd de tent opgezet om concerten te geven. In 2011 stond er een circustent in het Wilhelminapark. En in juli 2013 viert het USConcert zijn 190e verjaardag met de revolutionaire muziektheaterproductie Rheingold op de Rijn. Een groot binnenvaartschip vaart dan de Rijn af, met in het ruim alle ingrediënten voor de opera Das Rheingold van Richard Wagner. Komt allen luisteren in Koblenz, Duisburg, Arnhem, Utrecht, Amsterdam of Rotterdam!

Sarah's ambitie is om mensen te bereiken die anders nooit naar klassiek zouden luisteren. Haar eigen favoriete stuk, is afhankelijk van haar bui: “Op dit moment is dat de fantastische Vijfde symfonie van Gustav Mahler. Dit stuk wilde ik al spelen sinds ik bij het orkest kwam. In december 2013 was het dan zo ver! Het wordt uitgevoerd onder andere in het Concertgebouw in Amsterdam”. Dat was (voorlopig) Sarah's laatste concert. Haar USConcertcarrière, die begon en eindigde in het Concertgebouw, was toen perfect rond.

Meer muziek bij SG

  • De reeks 'De taal van muziek', vier lezingen van componist en musicoloog drs. Leo Samama. Muziek wordt wel omschreven als een universele taal met een eigen grammatica en syntaxis, stijlfiguren en frases. Kennis van de bouwstenen van deze taal, stelt je in staat te reflecteren op de muziek.
  • Wat is de rol van schoonheid in de muziek? Prof. dr. Pieter Adriaans, hoogleraar Kunstmatige Intelligentie aan de UvA, maar ook kunstenaar, filosoof en wiskundige ziet een sterke relatie tussen schoonheid en wiskunde. In de natuur, de muziek en de beeldende kunst zijn getallen en verhoudingen verbonden met onze schoonheidsbeleving. In de lezing 'Schoonheid berekenen' pakt hij zijn gitaar er bij om dit te demonstreren.
  • Muziekwetenschapper prof. dr. Julia Kursell, gespecialiseerd in experimentele muziek, legt de ingewikkelde relatie tussen muziek en creativiteit uit. Wie een analyse van de Beatles of Beyoncé verwacht, komt voor een aangename verrassing te staan. Kursell daagt ons uit zelf te experimenteren met het ervaren van muziek. Kijk 'Creativity in experimental music' terug.

Links